Worden we nu gezonder ouder dan 20 jaar geleden?

Hebben we nu meer of minder last van kwalen of chronische aandoening dan 20jaar geleden?
Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja we worden gezonder ouder dat de medische stand is gestegen. We weten meer van ziektes en hebben meer middelen om kwalen en aandoeningen tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men is nu gezonder dan 20 jaar geleden.

Leeftijdsverwachting in Nederland [bron: http://www.allesopeenrij.nl/index.html?page=http://www.allesopeenrij.nl/lijsten/geschiedenis/levensverwachting_ned.html]:
# 1980 man: bijna 73 jaar en vrouw: 80 jaar
# 2000 man: 75,5 jaar en vrouw: 80,5 jaar

Verschil zal deels in roken zitten en in het feit dat we steeds meer mensen hebben die in de betere jaren na de oorlog zijn geboren; Die zijn gezonder vanaf geboorte. Tevens is luchtvervuiling afgenomen (Fijnstof)

De komende jaren gaan we wel meer kwalen zoals huidproblemen zien.

Echter, dankzij de betere techniek in ziekenhuizen worden kwalen sneller gevonden & zijn mensen minder ziek van dezelfde aandoeningen omdat ze beter gedetecteerd en bestreden kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,we worden juist ongezonder ouder,doordat et veel meer effectieve geneesmiddelen zijn. Ieman die die 20 jaar geleden gezond was,zal net als nu, toch wel gezond ouder worden.