Wat gebeurt er als je een muggenbult doorprikt?

N.b. Even voor de duidelijkheid: ik zou het zelf nooit doen, maar ik ben alleen benieuwd.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Je gaat bloeden, en dat kan langer duren dan normaal, omdat een mug bloedverdunner inspuit.
jc54
2 jaar geleden
Wanneer een mug je prikt, zuigt ze niet enkel bloed. Tegelijkertijd spuit ze een soort enzym in, wat ervoor zorgt dat je bloed niet stolt en dat ze kan blijven drinken. Maar helaas zijn we allergisch aan dat enzym. Die ontstekingsreactie zorgt ervoor dat onze bloedvaten rond het wondje uitzetten. Dat zorgt voor muggenbeten: dikke, rode bulten en jeuk.
Krabben vergroot de ontstekingsreactie, en zo de jeuk.

Als je de bult doorprikt, krijg je een pijnlijk plekje, met de kans op een infectie.
SimonV