Mag een blaren pleister op een open wond?

Haiii ik heb afgelopen week een nieuw paar leren gympen gehaald...ik heb altijd maat 40 dus zo ook bij deze maat 40 besteld ...ik paste er prima in maar ze zaten wel iets aan de strakke kant wat ik niet storend vond. Ben er ondertussen wel achtergekomen dat ik ze ietstjes moet laten oprekken. Gister ging een wandeling van een half uur met me moeder doen. Ik had gewoon enkelsokjes aan maar die vielen halverwege de wandeling van me hiel. Onderweg deed het al zeer. Maar toen ik thuis kwam en me schoen uit deed alleen maar meer. Er was een stuk fel los waaronder nieuwe huid zat dus vgm een blaar. Ik had blaren pleisters in huis en plakte er 1 op in de hoop dat de pijn weg zou gaan het werd ietsjes beter maar de pijn bleef wel. Vanmorgen werd ik wakker en zat midden onder de blarenpleister een heel groot wit oppervlak. Wou daarna schoenen (wel andere) aan doen maar deed echt te veel zeer. Nu heb ik opgezocht op internet maar de 1 zegt op een open blaar mag geen compeed blarenpleister de andere zegt het maakt niks uit... ik vraag me echt oprecht heel erg af wat ik moet doen. De schoenen boeien me echt geen flikker maar me hiel doet gewoon zeer....hopelijk weet iemand raad groetjes ik heb er een foto bij toegevoegd daar zie je de witte plek

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (1)

Ja, een blarenpleister mag je op een open wond/blaar plakken.
Is de blaar nog heel, dan moet je deze heel laten. Dat voorkomt infecties. De blarenpleister zorgt dan voor bescherming en genezing van de plek.
Maar als de blaar kapot is, kan je er wel een blarenpleister op plakken. Ik weet uit eigen ervaring dat de blarenpleister van Hansaplast dan heel goed werkt. De blarenpleister zorgt er dan voor dat de wond goed afgedekt blijft en er niet nog meer bacteriën in komen.
Waar je alleen op moet letten, is dat je de blarenpleister laat zitten tot deze zelf los laat. Als je hem zelf lostrekt is de kans heel groot dat je de blaarresten lostrekt en de wond weer open gaat.