Is natriumfluoride slecht om door te slikken?

Hallo! Ik moet voor mijn beugel mondspoelwater gebruiken, met natriumfluoride. Er staat duidelijk op dat je het niet mag doorslikken. Toch krijg ik vaak een klein slokje binnen als het achter in mijn keel zit. Mijn keel doet dan een uurtje pijn en dan is het weer over. Nu heb ik al ongeveer een week hetzelfde gevoel in mijn keel en het doet pijn met doorslikken. Ik dacht dat het nooit zoveel kwaad kon. Is dit erg of gaat het vanzelf weer over? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.5K
Cryofiel
4 jaar geleden
Natriumfluoride is gewoon de "fluor" uit veel tandpasta's. Tandartsen en mondhygiënisten gebruiken het ook vaak. Niks mis mee. Heel goed voor je gebit. Zolang je er geen dikke slokken van opdrinkt kan wat fluoride echt geen kwaad.

Antwoorden (2)

Jazeker is dat slecht, want natriumfluoride is een giftig zout! Het is echt niet voor niks dat duidelijk op de gebruiksaanwijzing staat dat je het niet mag doorslikken, en daarom wordt het niet aan kleine kinderen voorgeschreven. Een brandend gevoel in de mond is een normale bijwerking van natriumfluoride.

Of jij nu je mondslijmvliezen hebt beschadigd, of gewoon toevallig keelontsteking hebt kan alleen een arts beoordelen. Het lijkt mij wel verstandig om een deskundige ernaar te laten kijken!
Amadea
4 jaar geleden
Het is heel gebruikelijk dat je je mond spoelt met natriumfluoride indien je een beugel hebt.
Omdat je je tanden niet goed kunt poetsen door de beugel, voorkom je gaatjes door het spoelen.

Indien je spoelt, maak je speeksel aan, waardoor je mond steeds 'voller' wordt. Ga gewoon een beetje minder spoelmiddel gebruiken, dan heb je ook minder kans om een beetje door te slikken.

Als je het middel een klein beetje doorslikt, kan dit weinig kwaad. Als een klein kind het per ongeluk drinkt of veel tandpasta snoept met natriumfluoride, kan er een echte overdosering plaatsvinden. Dat gebeurt bij jou echt niet, daar is de hoeveelheid te weinig voor.
Trouwens, bij overdosering heb je hele andere klachten, namelijk:
Overdosering
Symptomen
acute intoxicatie: transpiratie, hypersalivatie, maag-darmstoornissen zoals misselijkheid, braken, buikpijn en diarree, en in ernstiger gevallen hypomagnesiëmie, hypocalciëmie, hyperkaliëmie, hartritmestoornissen, tremoren, tetanie, convulsies, ademhalingsstoornissen, hypotensie, shock en hartstilstand kunnen optreden. De geschatte toxische dosis is vanaf 5–10 mg fluoride/kg lichaamsgewicht (= 11–22 mg natriumfluoride/kg). Met name bij kinderen bestaat gevaar voor acute intoxicatie, als gevolg van snoepen van fluoridetandpasta, tandgel of tabletjes, of drinken van natriumfluoride-mondspoeling.

Ik denk dat jouw mond en keelholte reageert op de natriumfluoride (je kunt er niet zo goed tegen). Praat eens met de orthodontist of je misschien kunt spoelen met een minder geconcentreerd middel.

Ga verder ook even langs de huisarts. Op het moment heerst enorm keelontsteking.
Misschien heeft de huisarts ook een alternatief om mee te spoelen.
Succes.
https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/n/natriumfluoride__cariesprofylaxe_
Toegevoegd op 14 mei 2019 17:18: tekst