Wat viel er onder de A in de afkorting ABOHZIS?

De A staat voor Algemeen bij de vroegere keuring van dienstplichtigen. Wat werd er onder verstaan? Wat werd er onderzocht ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vind dit antwoord nogal vaag. Wat houdt lichamelijke ontwikkeling in ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik hoorde van mannen die verplicht gekeurd werden dat het ging om de genitale ontwikkeling en seksualiteit. Klopt dat, of weet u het niet ?

Antwoorden (1)

Algemeen betekende: lichamelijke ontwikkeling, de relatie tussen lengte en gewicht, geschiktheid tot het volgen van militaire training.
Ofwel: geschikt om na oefening grote inspanning te kunnen verdragen en voldoende conditie te bezitten om in een gevechtsfunctie te functioneren.
Dat was Klasse A1.

Klasse A2:
Geschikt om na oefening normale inspanning te kunnen verdragen, echter minder geschikt voor gevechtsfuncties.

Klasse A3
Slechts geschikt, zelfs na oefening, voor fysiek weinig inspanning vergende functies.
Toegevoegd op 21 april 2019 10:43: tekst
SimonV