hoe is anorexia te genezen?

ik moet een werkstuk maken over anorexia.
en kan nergens vinden hoe anorexia te genenezen is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (5)

Anorexia heeft vooral te maken met zelfbeeld en gebrek aan zelfvertrouwen. Als hier met hulp van begeleiding aan gewerkt wordt, dan kan het vluchten in anorexia opgelost worden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
[quote="http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbrieven/lea/anorexia.htm"]
Hoe kan anorexia behandeld worden?

Als de patiënt erg veel is afgevallen, zal ze in het ziekenhuis moeten worden opgenomen. Als ze echt niets meer kan eten, zal er sondevoedsel gegeven worden. Sondevoedsel is vloeibare voeding, dat via een slangetje door de neus of mond direct in de maag kan worden gebracht. Als ze weer iets aangekomen is, wordt een voedingsprogramma samengesteld. Hierin staat hoeveel en wanneer de patiënt per dag moet eten.

Tegelijk zal ze therapie moeten volgen. Tijdens de therapie zal een therapeut haar helpen te begrijpen dat ze meer moet eten en niet meer mag lijnen. Hierbij is het grootste probleem, dat de patiënt het fijn vindt om controle over haar lichaam te hebben. Voor haar betekent dit dat ze controle over haar eigen leven heeft. Dit betekent dat het voor haar moeilijk is om hulp te accepteren.

Als de patiënt weer het juiste gewicht heeft, mag ze naar huis. Toch is ze dan nog niet helemaal genezen. Er is altijd een kans op terugval. Dit betekent dat ze weer ziek zal worden en veel zal afvallen. Om dit te voorkomen zal de familie een oogje in het zeil moeten houden. Ook zal ze nog regelmatig naar de huisarts moeten gaan ter controle.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anorexia is, zoals Alpha eigenlijk al zegt, een _symptoon_. Een symptoon kan je niet genezen, als je de onderliggende oorzaak niet wegneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig beseft men dat men met het bereiken van een gezond gewicht, niet de psychische stoornis achter Anorexia Nervosa oplost. De huidige behandelingen zijn dan ook veelzijdiger dan de traditionele behandelingen. Wanneer de fysieke toestand van de Anorexia Nervosa patiënt het toestaat, wordt een poliklinische behandeling geprefereerd boven een intramurale. Dat wil zeggen dat je niet wordt opgenomen in een ziekenhuis of zorginstelling, maar gewoon thuis slaapt. Je volgt dan alleen overdag een behandeling in een ziekenhuis of zorginstelling.

Ook hier wordt ervoor gezorgd dat de patiënt in gewicht aankomt omdat ernstig ondergewicht vaak levensbedreigend is. De beste resultaten worden geboekt wanneer het verplegend personeel de patiënt aanmoedigen, informeren over het gewichtstoenameprogramma en hun voortgang bijhouden. Het calorierijke dieet wordt vaak langzaam opgebouwd tot ongeveer 2500 calorieën per dag na enkele weken. Er wordt aan de patiënt duidelijk gemaakt dat hun gewichtstoename gecontroleerd wordt en zeker niet zal leiden tot overgewicht.
Naast gewichtstoename men zich ook op het verbeteren van het zelfbeeld, cognities en sociale vaardigheden van de patiënt.
Ze worden geleerd meer zelfbewust te zijn; hun gevoelens te vertrouwen en beter te interpreteren. Ook wordt er geleerd irrationele cognities, zoals 'ik moet perfect zijn', te herkennen en deze vervolgens aan te passen. Ook worden ze erop gewezen dat Anorexia Nervosa patiënten vaak een verstoord lichaamsbeeld hebben, waardoor ze de gedachte te dik te zijn toewijzen aan hun eetstoornis en inzien dat dit niet echt zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een lange weg om van anorexia nervosa te genezen.
Het kan ook altijd een "zwakke" plek blijven, want je bent erg goed in afvallen, mager zijn, eten negeren en als het in je leven even tegenzit en je twijfelt weer aan jezelf dan is het oh zo fijn om weer op dat gevoel terug te grijpen

In klinieken zoals de Ruyterstee hanteert men de regel eerst weer proberen op een redelijk gewicht te komen en dan gesprekken/gezinstherapie end om te leren zien dat vriend anorexia je vriend niet is en te vechten tegen deze vijand.