Ik kan met mijn linkeroog niet knipogen, met mijn rechter wel. Wat is hiervan de oorzaak? Is het aan te leren?

Ik heb het nooit gekund met mijn linker oog.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.4K

Het beste antwoord

Het heeft meer te maken met het herkennen van de spieren die je nodig hebt voor een bepaalde actie. Vaak is dat makkelijker te beseffen door links en rechts omdat je daar makkelijker mee kunt vergelijken. Maar het feit is dat iedere rechtshandige links kan schrijven en anders om. In het geval van schrijven is dat onnodig om aan te leren zolang het aan rechts goed gaat. Het is voor een mens erg natuurlijk om iets niet aan te leren wat je niet nodig hebt: efficiëntie.

Ongeoefende voetballers zie je altijd met hun hele lichaam een bal wegtrappen, maar als je een tijdje speelt ga je heel efficiënt met die spieren om en gebruik je zelfs bepaalde spieren niet meer omdat die overbodig zijn met het wegschieten van een bal. Maar dat moet, en kan je dus leren. Als je dat vaker aan rechts oefent, leer je je lichaam op die manier focussen, maar de ontwikkeling is onafhankelijk van de oriëntatie.

Je ogen werken het zelfde, er is een onderscheid te maken tussen links en recht, maar de andere kant doet het minder of niet omdat het simpel weg niet nodig is (geweest). Je moet gewoon ontdekken welke spieren het zijn die alleen jou linker oog open houden en ontkoppelen van het gebruikelijke knipperen.

Begin eerst maar met het openhouden van je oog met je vingers, laat je vingers los en probeer er achter te komen welke spieren het zijn die deze actie zelfstandig kunnen voltooien. Volgens mij kan je dit in een halfuurtje door hebben. Iedere dag voor de spiegel oefenen en klaar. Hoe meer je het doet hoe natuurlijker het er ook uit gaat zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zeer waarschijnlijk komt dat doordat je rechtshandig bent. Met veel oefenen lukt het misschien ook links al zal dat nooit zo gemakkelijk zijn als met je rechteroog. Het heeft iets met de coórdinatie van je hersens te maken denk ik.
En ook iets met de erfelijkheid. Kijk maar op de site in het bovenste stukje staat een soort uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan helemaal niet knipogen, maar kan mijn linkeroog een beetje dicht krijgen, ben rechts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit gehoord dat iemand het helemaal niet kan, en dan jij ietsje links, heel apart.
Maar je weet nu wel hoe lang je springtouw moet zijn dus dan kun je wel touwtje springen.