Wat is goed alternatief van anticonceptie als je de pil veel vergeet en mirena spiraal te veel acne bezorgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Prikpil? Elke paar maanden een injectie halen bij de huisarts.

Verder kun je ook de pil doorslikken, dan vergeet je hem minder snel, ook kun je hem bij je tandenborstel leggen (als je tenminste niet vergeet je tanden te poetsen) en elke avond te slikken. Als je 's ochtends bij het tandenpoetsen ziet dat je hem 's avonds bent vergeten ben je nog op tijd. Ook een alarm in je mobiel zetten inderdaad werkt goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als goede routine, sms-services en alarmen niet werken om je pil op tijd te slikken, kunnen andere combinatiemethodes een goede optie zijn. Denk dan aan de hormoonpleister (Evra, 'pilpleister') of de nuvaring. De pleister is een medicijnpleister die je op je huid plakt en één keer per week vervangt, en de nuvaring is een flexibele ring die je inbrengt in je vagina. Die vervang je ook één keer per week. En voor die wekelijkse vervanging kun je ook weer zo'n sms-alert in laten stellen, stickers in je agenda plakken, of wat dan ook. Voordelen: ze werken net zoals de pil, dus ook een combinatie van oestrogeen en progestageen, en je kunt 'spelen' met je stopweek net zoals met de pil. Je kunt dus een stopweek houden, de stopweek overslaan, je stopweek verlaten, verkorten, of helemaal niet houden. Een voordeel is ook dat ze kort werken: mocht je dus toch last krijgen van vervelende bijwerkingen, dan zijn de hormonen binnen een paar dagen weer normaal nadat je ermee stopt. Nadelen: ten opzichte van de pil krijg je meer hormonen binnen (men zegt vaak dat dit minder is, maar o.a. uit recent onderzoek blijkt dit juist niet zo te zijn), en je kunt ze evengoed vergeten (sommige vrouwen vergeten het juist eerder, omdat de routine ontbreekt t.o.v. elke dag de pil slikken). Verder kan de pleister losraken, en voelen sommige mannen of vrouwen hem zitten tijdens de seks. Je kunt hem er dan wel uithalen, maar moet hem dan binnen drie uur weer inbrengen, wat je ook gemakkelijk kunt vergeten.

Andere opties: prikpil en implanon (=hormoonstaafje in de arm). Die werken net zoals de Mirena, met alleen progestagene hormonen. Prikpil moet je elke drie maanden halen, het staafje werkt zo'n drie jaar. Voordeel: geen oestrogenen, dus minder kans op vooral bijwerkingen als misselijkheid. Vergeten is veel lastiger, hoewel je zeker bij de prikpil natuurlijk echt wel op moet blijven letten. Nadelen: je kunt het niet zelf toedienen, en ze werken lang. Dat laatste is ook een voordeel, maar dat betekent dat als je last krijgt van bijwerkingen, of als je daarbij dezelfde problemen hebt als met de mirena (wat zomaar zou kunnen, want zelfde type hormonen) dan kun je er niet zomaar mee stoppen. Na de eerste prik kan het zomaar een maand of 5-7 duren voordat je menstruatie weer op gang komt als je besluit toch geen volgende te halen, en implanon moet verwijderd worden door een arts, waarbij het ook even duurt voordat je hormonen normaliseren. Specifieke nadelen:
--verder in reacties--
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
--vervolg van antwoord-- Specifieke nadelen: prikpil is vervelend als je bang bent voor naalden, implanon ook, en geeft soms littekens bij het verwijderen. Daarbij geldt voor elke progestageen-alleen methode dat je je onttrekkingsbloeding niet kunt regelen. Vaak wordt het bloedverlies bij deze methodes minder of stopt het helemaal, maar er zijn ook vrouwen die langdurig bloedverlies houden of heel onregelmatig bloedverlies krijgen. Soms blijft er een min of meer regelmatige cyclus, maar in alle gevallen kun je geen enkele invloed uitoefenen op het tijdstip van eventueel bloedverlies, en kun je het ook vaak niet voorzien. Tenslotte heb je natuurlijk de niet-hormonale mogelijkheden: condoom, pessarium of koperspiraal. Pessarium is aanzienlijk minder veilig dan andere methoden, dus raad ik je niet aan. Condoom is wat minder betrouwbaar dan hormoonmethodes of een koperspiraal, maar is toch nog behoorlijk veilig, én beschermt bovendien als enige van het rijtje ook tegen SOA's. Voor- en nadelen zijn je waarschijnlijk wel bekend. Koperspiraal kan net als het hormoonspiraaltje vijf jaar blijven zitten, en heeft als belangrijk voordeel dat je geen vreemde hormonen hebt en dus geen hormonale bijwerkingen. Dat is meteen ook het nadeel, want het verlicht dus niet PMS-klachten, hormonaal-geïnduceerde huidproblemen, oedeem, of menstruatiepijn. Bij de meeste vrouwen neemt het bloedverlies zelfs toe, en eventuele menstruatiepijn kan ook toenemen. Overigens kun je je in jouw geval afvragen of het hormoonspiraaltje nu acne als bijwerking had, of dat de pil juist positief werkte op je huid. Als je onlangs nog een periode pilvrij bent geweest, weet je mogelijk zelf het antwoord op die vraag. Maar dit zijn je mogelijkheden verder wel, bespreek het met je huisarts, en kijk wat bij jou past.
De prikpil eens in de 3maanden 'n injectie !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de nuvaring gebruikt en was er erg tevreden over. Je hoeft hem trouwens maar eens in de maand te vervangen, niet eens per week. Je voelt hem niet zitten en er zitten minder hormonen in dan in de pil, omdat hij directer werkt dan wanneer je de hormonen slikt.
Er zijn echter verschillende verhalen over de betrouwbaarheid, maar in principe zou hij even goed moeten werken als de pil. Ook geldt bij de nuvaring hetzelfde verhaal als bij de pil: je kunt een stopweek inlassen of ervoor kiezen om meteen een andere ring te plaatsen, dan volgt geen bloedverlies.