Kan ik nu gordelroos krijgen?

Op mijn werk heb ik mij afgelopen week geprikt aan het naaldje van de insuline pen van een 90 jarige cliënt. Aan dat naaldje zat geen zichtbaar bloed , maar bij mij bloedde het wel wat. Nu weet ik dat overdracht van ziektes door een insulinenaaldje een laag risico heeft. Echter, een dag later is er bij mw een uitbraak van gordelroos geconstateerd. Ik maak mij nu zorgen uiteraard. Kan ik het nu ook krijgen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Elke prik, bijt en spat accident moet altijd direct gemeld worden.
Bij wie je dit moet melden staat vastgesteld in een protocol. Weet je niet waar je dit protocol kan vinden of bij je wie je moet zijn, dan meld je dit bij je leidinggevende. Niet melden is geen optie. Bij de melding die je zometeen gaat doen kan je dan ook gelijk aangeven dat er gordelroos is geconstateerd bij de betreffende cliënt. Het is niet erg om een prikaccident mee te maken. Maar hoe klein de kans ook is het moet gemeld worden. Al is het alleen maar om te kijken hoe dit in het vervolg kan worden voorkomen.

Antwoorden (1)

Nee.
Gordelroos wordt veroorzaakt door het waterpokkenvirus. Dit virus blijft je hele leven in je lichaam aanwezig, ook nadat je bent genezen van de waterpokken. Meestal blijft het levenslang inactief, maar bij een slecht immuunsysteem (chemokuren zijn een bekende oorzaak) wordt het waterpokkenvirus weer actief en veroorzaakt dan gordelroos. Infecties van buiten hebben daar geen invloed op.
tinus1969