Waardoor worden deze spiertrekkingen veroorzaakt?

Hi!

Mijn vriendin en ik hebben een vraagje, mijn vriendin heeft weleens spiertrekkingen in haar rug en daar kan ze niks aan doen. Deze spiertrekkingen komen vooral voor wanneer wij aan het knuffelen zijn en ik mijn hand op haar rug heb. Vooral aan der onderrug, niet de gehele onderrug maar sommige plekjes zijn heel gevoelig die voor deze trekjes zorgen. Ze had het laatst ook toen er een plasticje naast haar oor geluid maakte. Weet iemand waardoor deze trekjes komen? En wat zij eraan kan doen? Zij vindt het soms heel vervelend maar ik vind het eigenlijk wel leuk :P Zorgt ook vaak voor de leukste lachbuien.
Dus kan iemand ons wat wijzer maken?

Groetjes,

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
Reddie
5 jaar geleden
Spiercellen hebben het vermogen (bijna) spontaan te depolariseren, en dus samen te trekken.
Dat is vooral handig bij het hart, waarvan een groep spiercellen zich hierin zelfs heeft gespecialiseerd. In de zogenaamde sinusknoop. Daarom blijft je hart ook zelfstandig kloppen.
In de rest van het lichaam kan dit ook gebeuren. De zogenaamde ''tics''.
Daar is niets aan te doen.

Antwoorden (1)

Spiertrekkingen komen voor wanneer spieren onwillekeurig samentrekken. Zonder dat je de spier beweegt, trekt deze toch samen. Jullie zien dit ook duidelijk gebeuren. Verder vermeld je niet dat het pijn doet.
Meestal is het heel onschuldig. Denk aan de hik of het trillende oog.
In principe heeft het te maken met de zenuwgeleiding naar de spier. Ik zal er ook een bron bij doen.
Als jouw vriendin een keer naar de huisarts moet voor iets anders, laat haar dit ook even melden, omdat het (zeldzaam) ook wel eens een onderliggende oorzaak van iets anders kan zijn.
Meestal komt het door vermoeidheid, inspanning etc.

https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/spiertrekkingen/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heey PJJMulder, Het doet zeker geen pijn, tis ook heel erg als ik haar kriebel bij haar onderrug. Ze omschrijft het alsof ze het fijn vind maar net iets verder en ook net tegen de grens van kietelen aan. Tis niet alsof ie ineens uit het niets komt. Ze heeft het ook heel erg als het even stil is en als ik dan even iets zeg of een klein geluidje maak dicht bij der oor dan krijgt ze ook ineens zo'n trekje. Was is de oorzaak?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi, hoi,
Ik kan jou natuurlijk niet de precieze oorzaak geven. Alleen de reactie omschrijven en eventuele oorzaken.
Heeft ze het alleen bij jou? Misschien lever je haar (positieve) spanning. Dat haar lichaam op jou reageert?
Groetjes.