Kan ik een Vaderschapstest ook afnemen via de huisarts?

Als ik een vaderschapstest wil laten uitvoeren bijvoorbeeld via vaderschapstest.nu dan ziet dit er wel eenvoudig en betrouwbaar uit. Toch vroeg ik me af of een dergelijke test ook via de huisarts afnemen. Hier kan ik op de website niets over vinden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
15.3K

Antwoorden (3)

Een rechtsgeldige vaderschapstest laten afnemen kan men bv via Consanguinitas door gebruik te maken voor de DAN-afname door de huisarts.
Naast de informatieve vaderschapstest heeft Consanguinitas ook een rechtsgeldige vaderschapstest in het programma. Voor de DNA afname kan in de meeste gevallen gebruik worden gemaakt van de eigen huisarts. Ons laboratorium is ISO 17025 gecertificeerd en daardoor kunnen de resultaten zowel in binnen- als buitenland als een officieel bewijsmiddel worden opgevoerd in juridische kwesties.
https://www.consanguinitas.nl/dna-testen/vaderschapstest/rechtsgeldig
Ook al wordt de vaderschapstest via de huisarts aangevraagd, die zorgt voor de nodige DNA, wordt de test niet vergoed vanuit de basisverzekering of aanvullende verzekering.
Mocht de test van belang zijn om de kans eventuele afwijkingen die in de familie voorkomen op te sporen is er een vergoeding vanuit de basisverzekering na aftrek van het eigen risico.
Voor het verkrijgen van een rechtsgeldige vaderschapstest zijn er strenge regels. De monsters dienen afgenomen te worden worden in aanwezigheid van een professionele getuige; zoals een huisarts. Deze getuige mag geen familie zijn van een van de deelnemers en geen duidelijk belang hebben bij een bepaalde uitslag. Bovendien moeten alle direct betrokkenen toestemming geven voor de vaderschapstest.
De wet geeft in artikel 1:207 BW aan dat alleen de moeder of het kind het ouderschap gerechtelijk kunnen laten vaststellen.
https://mijnwetten.nl/burgerlijk-wetboek-boek-1/artikel207
De totale kosten voor de rechtsgeldige test of de gemoedsrusttest lopen niet erg uiteen. Beginkosten liggen misschien uiteen maar de eindbedragen ontlopen elkaar niet door alle bijkomende kosten die apart berekend worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ heel goed antwoord
Als het een test is, die niet bedoeld is als juridisch bewijs, kun je dit beter zelf doen.
DNA afnemen is uiterst eenvoudig. Als je er zelf bij bent, weet je dat het bij de juiste personen wordt afgenomen, en je hoeft niet naar de huisarts.
Of die dit gratis doet, weet ik niet. Het is geen medisch noodzakelijke handeling.
5 jaar geleden
Het gaat er om of u een informatieve of rechtsgeldige vaderschapstest wil laten uitvoeren.
Indien u alleen een informatieve test wilt, kunt u deze gewoon thuis uitvoeren en opsturen.
Als ik uw vraag lees, doet u de test liever via de huisarts. Dit kan ook. Sterker nog, indien u de test wil veranderen naar rechtsgeldig, adviseer ik u om het via de huisarts te doen. Dan kunt u het meteen op de rechtsgeldige manier uitvoeren.
De monstername dient voor rechtsgeldig altijd te gebeuren in aanwezigheid van een onafhankelijke en professionele getuige (veelal volstaat de eigen huisarts). Deze getuige mag niet verwant (familie) zijn aan een van de deelnemers of enig belang hebben bij de uitslag van de test. Verder dienen alle direct betrokkenen toestemming te verlenen voor de uitvoering van de test. De deelnemers dienen zich te legitimeren (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument).
Het mooie is, dat u een informatieve test ook pas naderhand kunt omzetten in een rechtsgeldige, indien gewenst of nodig. Hiervoor betaalt u achteraf.
Bekijk de situatie en beoordeel zelf wat u het beste acht.
Succes.
Ik zal de informatie erbij doen van deze test. Er is een kopje 'informatief' en 'rechtsgeldig'.
https://www.consanguinitas.nl/dna-testen/vaderschapstest
Ik zie zojuist dat een aantal leden deze vraag aan het beantwoorden was. Hierdoor ontvangt u misschien dubbele informatie.
Toegevoegd op 04 maart 2019 17:13: tekst