Wat is de meerwaarde van het weten van iemands doodsoorzaak?

Vaak hoor je op televisie of radio dat een bekend iemand is overleden, hij/zij is .... jaar oud geworden en stierf aan .....
Ik krijg altijd een rare nasmaak bij dat soort berichtgeving. Het wekt bij mij de suggestie dat de ene doodsoorzaak minder erg zou zijn dan de andere. Als je dan te horen krijgt dat iemand bijvoorbeeld is gestorven aan kanker, dat men denkt: goh, wat erg. En als het om een auto-ongeluk gaat: tja, kan gebeuren. Is het niet genoeg te vermelden dat die persoon is overleden, eventueel met leeftijd en een kleine opsomming van zijn/haar leven en punt?

Toegevoegd na 19 minuten:
Toevoeging, ik bedoel dus de doodsoorzaak van beroemde mensen bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als iemand bijvoorbeeld de vermoord is wil je toch wel de dader pakken, en mede door de doodsoorzaak kunnen ze achter de dader komen.
En het geeft een gevoel van zekerheid aan de nabestaanden dat het niet hun schuld is dat diegene dood is of dat die persoon niet meer gered had kunnen worden hoe dan ook.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je fan van die persoon bent wil je meestal wel weten waaraan die dood is gegaan. Net zoals de meeste mensen willen weten door wat een familie-lid is gestorven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand een 'natuurlijke dood' is gestorven of door een ongeluk is overleden, dan zou het geen meerwaarde hebben. Dan kun je je troost vinden in het feit dat het zo moest gebeuren. In geval van overlijden waarbij twijfels bestaan, lijkt het mij waardevol om te weten dat de twijfel (misdrijf) kan worden uitgesloten. Dit heeft zeker MEER waarde om het verlies af te kunnen sluiten.

Toegevoegd na 13 minuten:
Als toevoeging op de jouwe zou ik nog kunnen vermelden dat beroemde mensen doorgaans op de voet tot hun dood worden gevolgd. Behoudens een ernstig voorval komt dit niet als donderslag bij heldere hemel. Dan weet je waaraan iemand is gestorven en heeft het in geval van een misdrijf wel meerwaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ik graag zou willen weten waaraan mijn geliefde of kind is overleden.