Gestopt met roken hoe omgegaan met bepaalde angsten?

Ik ben momenteel 11 dagen gestopt met roken en dit gaat me eigenlijk vrij goed af. Nu merk ik de laatste dagen wel dat ik een extreme angst heb gekregen naar nog maar de geur van sigaretten. Ik ben namelijk erg bang dat als ik de rook van anderen inadem dit opnieuw de nicotinemonsters kunnen triggeren? Ditzelfde geld voor geur en smaak deze zijn enorm verbeterd, is het zo als je rook van anderen per ongeluk inademend dit weer achteruit kan gaan? Een vriend van mijn dacht met grappig te zijn door rook uit te blazen in mijn gezicht,en hoewel ik zelf weet dat de angst mischien overdreven is wil ik weten hoe groot de kans is dat je lichaam op zo,n moment toch weer de nicotine en andere stoffen opneemt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Bij de huisarts gesprekken aanvragen met een psycholoog of een poh (Praktijk Ondersteuner Huisarts), hierdoor kan je leren omgaan met die angsten.

Het is wellicht goed voor je om te weten dat een EX-roker niet ineens veranderd is in een NIet-roker... ook al rookt hij niet meer. De trek blijft naar de nicotine en alles wat er verder door de tabak fabrikanten ingestopt is om zoveel mogelijk mensen verslaafd te maken.
Vergeet niet dat roken een verslaving is die niet alleen in je hoofd - ik wil stoppen - maar ook lichamelijk - je lichaam vraagt er om - werkt.

Lucht van de rook van anderen kan je lekker vinden of het kan hinderen. Bij jou maakt het een angst los. Mogelijk als je dagelijks in een ruimte met constante rokers verkeerde, zou dat wel kunnen gebeuren. Er zijn gevallen bekend dat huisdieren aan longkanker overlijden.
Wellicht is het een idee, denk aan je lollige vriend die de rook in je gezicht blies, om niet te dicht bij rokers in de buurt te gaan zitten. Geef je vriend niet een tweede kans.

Het risico van nicotine weer in je lichaam krijgen kan niet zo groot zijn, als ex-roker werden wij altijd gewaarschuwd om niet toe te geven aan (de trek van) 1 sigaret roken. Daarna stopte je toch gewoon weer! Nou geloof me Tim, nu op dag 11 heb je al 10 dagen ervaring en iedere dag is er een. Stel je voor dat je weer opnieuw moet beginnen.. NIET doen dus. Ik wens je succes - je bent gestopt en de ene dag is het moeilijker dan de andere, houdt vol.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je stopt voor jezelf. Je weet zelf waarom. Als je die beslissing eenmaal genomen hebt, kan je er tegen als je anderen ziet roken. Dan ben je blij dat jij het niet meer wilt. Toen ik ophield waren er nog 6 mensen om me heen niet rookten. Ik heb mezelf een tijd verwend door met het uitgespaarde geld leuke dingen te kopen, zodat ik het bewijs van dat uitgespaarde geld ook kon zien. Dat heeft heel veel geholpen. Daarna ben ik gaan sparen voor een rashond, die heb ik na verloop van tijd van dat geld kunnen kopen. Blijf dicht bij jezelf en laat de anderen zichzelf kwellen, jou raakt het niet meer! Succes. Wees trots op jezelf!
Er waren 6 mensen om me heen die WEL rookten!
Toegevoegd op 16 februari 2019 21:16: tekst
Ivana