is empathie erfelijk of aangeleerd

empathie=inlevingsvermogen in andere mensen/dieren/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Beiden. Je kunt sociaal zijn en je kunnen inleven in anderen vanaf je geboorte, maar het is ook wel aan te leren. Je kunt cursussen volgen en je gedrag leren aan te passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat het aangeleerd is. Als je sociaal opgevoed wordt, leer je ook respect te hebben voor mensen en dieren. Mijn moeder zei vaak tegen ons als kinderen:" Stel je toch eens voor hoe jij je zou voelen, als dit jou overkwam", als we weer eens een vriendje/vriendinnetje hadden geplaagt of voor de gek hadden gehouden en er reuze lol in hadden. Zij zinspeelde dus altijd al op ons invoelingsvermogen en dwong ons op die manier erover na te denken. Als ik nu weleens ouders hoor die altijd afgeven op buitenlanders worden die kinderen zo opgevoed dat alle buitenlanders niet deugen en niet beter weten. Ze hebben nooit geleerd om er eens bij na te denken hoe en waarom buitenlanders zich moeten voelen of gedragen. Er is volgens mij geen gen dat empathie bevat en je kunt het ook niet erven. Als je ouders empathie hebben, wordt het jou ook aangeleerd en heb je het niet bij je geboorte al meegekregen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Nu ik er even over nadenk moet er toch ergens een aangeboren 'drift'in de mens zitten. Dit is te vergelijken met taal. Een heel klein kind begrijpt al snel wat taal is,
het moet het leren, maar pakt het probleemloos op. Het kind wordt hiertoe gedreven door een natuurlijke aanleg.
Zo ook voor empathie. We leren onze kinderen niet doelbewust empathisch te zijn, dit gaat eigenlijk vanzelf.
Een kind pakt dit, evenals taal probleemloos op, omdat het ertoe gedreven wordt in een empathische omgeving.
amc
13 jaar geleden
Beide.

Een prachtig onderwerp voor een nature-nurture debat!

Ik heb 3 kinderen, ééntje die een deuk op de plek van z'n empathie heeft (heeft het syndroom van Asperger en dat is ook gedeeltelijk erfelijk), ééntje die zo empatisch is dat ik haar soms wel eens af moet remmen om niet het leed van de hele wereld op haar schouders te nemen, en ééntje die de gulden middenweg bewandelt en empathie toepast als het haar het beste uitkomt.

Het zelfde nest, het zelfde 'basismateriaal', dezelfde opvoeding. Schud maar in m'n pet waar de verschillen vandaan komen!

Niet alles is verklaarbaar of maakbaar, zeker met erfelijkheid vallen er soms dobbelsteentjes op rare plaatsen.