hoe kan het komen dat ik altijd begin te schreien als ik kwaad ben (ipv kwaadheid te uiten) en wat kan ik eraan doen?

Heel vervelend : als ik kwaad word begin ik vaak te schreien. Niet uit kwaadheid, ik weet zelfs niet uit welke emotie (verdriet is het ook niet...)
Gelukkig kan ik me goed beheersen, maar die schrei-neiging is er wel steeds.... Hoe komt dat nu, dat ik schrei ipv kwaad te worden? En wat kan ik eraan doen (me beheersen is natuurlijk een optie, maar ik wil graag de neiging wegkrijgen...)

liveisgreat
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (4)

Bij kwaadheid speelt vaak een gevoel van machteloosheid een grote rol. En machteloosheid wordt vaak geuit door huilen (schreien), omdat je daarmee hulp inroept van anderen. Maar als je echt kwaad bent, is dat niet zo handig, want je wilt juist niet zwak overkomen bij de mensen op wie je kwaad bent!

Zelfs kwaad worden kan al als een teken van zwakte worden opgevat. (Ik zeg zelf altijd: 'Geef ze geen handvatten.' Daarmee bedoel ik: laat je niet overspoelen door emoties, maar blijf de baas. Geef duidelijk je grenzen aan, of vertel duidelijk wat je niet zint, en trek je eigen plan. Bijvoorbeeld: 'Jij behandelt mij niet zoals ik behandeld wil worden, dus wat gaan we daaraan doen?' Daar bereik je het meeste mee.)

Je kunt leren beter met je emoties om te gaan, en ze ook effectiever leren uiten, maar dan moet je te rade gaan bij een expert. Dat kan bijvoorbeeld een coach zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer je kwaad bent om iets en je uit dit niet op de juiste manier: bv gewoon zeggen dat je het niet fijn vindt dat je behandeld wordt, zoals je behandeld wordt of al door te zeggen, ik kan hier zo kwaad om worden wat nu gebeurd. De kwaadheid blijft dan in je lijf zitten en uit zich op een andere manier en bij jou is dit schreien. Probeer dus te zeggen wat je dwars zit, dit is ook handiger en eerlijker tov andere mensen. Wanneer het je zelf niet lukt, kun je dit ook bv leren dmv een assertiviteitscursus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals anderen het ook zeggen: Kwaadheid/boosheid, en dat uiten in geschrei komt voor uit machteloosheid of beter gezegd het gevoel van machteloosheid.
Om dit op te lossen is het heel belangrijk om te voelen en te kijken, samen met een specialist waar de boos/kwaadheid vandaan komt.

Een goede methodiek is aan je zelf te vragen, Wanneer heb ik me voor het eerst machteloos gevoeld.
Vaak kom je uit op een leeftijd tussen de 0 en 7 jaar, in die perioden heeft er een zeer emotionele gebeurtenis plaats gevonden.

Als deze emotie, of beter gezegd het beschadigde deel in jou is genazen, dan zal ik ook niet meer getriggerd worden door anderen die jou aan deze oude emotie helpen herinneren van uit het verleden.

Als je het correcte gevoel van Machteloosheid herkend en voelt, in de situaties op het momenten waar bij het juist is de je je machteloos voelt zal de intensiteit van de emotie ook anders zijn en zal je ook ander gaan reageren op de situatie van dat moment.

Veel succes

PS, Je bent geen emotie, je voelt een emotie, de emoties die je voelt bepalen namelijk niet je identiteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zegt dat je (eerst) moet huilen, maar dit 'gelukkig kan beheersen'..
Dat wat je voelt wil gevoelt worden, en de impuls die het lichaam geeft wil ook eerst beleefd worden. Is daar iets mis mee?
Zie het als lagen, eerst is er de laag van deze impuls, huilen, voordat er de boosheid er is. Als je iets weg wil hebben wat er is, dat werkt niet. Dus laat alles toe, ook het schreien, en daarmee maak je ruimte voor het voelen en eventueel uitten van de boosheid/ stevigheid die daar achter zit. Als je een andere volgorde wilt, is dat dus eigenlijk wat je hierin zelf tegenhoudt. Een ui pel je van buitenaf, niet van binnenuit :-)

succes !