is shocktherapie aan te raden?

vanwegen meerdere dwangneuroses wil mijn arts dit gaan proberen, ik ben alleen erg bang hiervoor.
is het aan te raden, en heeft iemand ervaring.. zijn de problemen werkelijk minder geworden of zelfs verdwenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang dat je vraag hier op het Internet je niet meer tot rust zal brengen. Al heb je 10 antwoorden die iets positiefs zeggen, er hoeft er maar een antwoord bij te komen welke negatieve is, en jouw focus zal zich helemaal gaan richten op dat ene antwoord.
Bovendien vermoed ik dat jouw angst nooit helemaal weggehaald kan worden. Hoe positief alle antwoorden hier ook zijn.
Je angst zal waarschijnlijk ook een onderdeel zijn van je dwangneurose's. Aangezien jij een behandeling bent bij een psychiater, vermoed ik dat jullie helemaal zijn teruggegaan naar jou verleden om te kijken op welk moment deze dwangneurose's zijn ontstaan, en waarom jij ze nuttig vond om ze te houden. Mocht dit niet gebeurd zijn, dan lijkt mij dit een uitstekende vervolg stap, eventueel met hypnose therapie of regressie therapie. Misschien vind je het ook nuttig om eens het boek "the secret" te lezen.

Het beste antwoord

ECG is oud, rTMS is de nieuwe behandelvorm. Wat zijn de klachten en welke medicatie heb je gebruikt? Laat het me weten, geef ik je een behandeladvies.

www.brainclinics.nl

Succes en beterschap.

Toegevoegd na 11 minuten:
O ja, ik zie dat je dwangneuroses hebt.

Tip: (bij alleen medicatie)

Een TCA: Clomipramine Retard tot een dosering van 150-225 mg a.n. (of bijvoorbeeld Fluoxetine tot 60 mg)

Indien onvoldoende: toegevoegen aan Clomipramine het middel Topamax (een antipilepticum/antimigraine/anti-overgewicht/anti-agitatie/stemmingsstabilisator, die ook goed werkt bij PTSS) tot een dosering van 200 tot 400 mg.

Indien nog steeds onvoldoende als 3e middel toevoegen antipsychoticum zoals Haldol of Seroquel. De laatste zeker als er slaapproblemen zijn.

Tenslotte als het allemaal niet helpt, dan oorzaak (angst, depressie) van de dwanggedachten wegnemen.

Bespreek bovenstaande eens met je behandelaar.

Sterkte en beterschap. Bovenstaande is mijn jarenlange, succesvolle praktijkervaring.

Enkele artikelen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16178009

http://www.brainphysics.com/refractory.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

je arts stelt dit voor met het idee dat het je kan helpen. mogelijk hebben jullie andere therapieën geprobeerd of is dit een goede optie. kan me goed voorstellen dat je er bang voor bent, het is ingrijpend, maar wordt weer vaker toegepast omdat het voor heel goede resultaten kan zorgen.
bespreek de voor- en nadelen in jouw specifieke situatie heel goed met je arts. ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar wel gezien en gehoord in mijn werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan...www.mens-en-gezonheid.info.nl succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
www.infonu.nl onder het kopje: mens en gezondheid Electroconvulsietherapie(schoktoestand)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jouw dwanggedachten het gevolg zijn van een depressie dan kan ik me wel iets bij dat advies voorstellen. Het wordt echt niet zomaar gedaan of aangeraden. Voordat er tot ECT (elektroconvulsietherapie, maar het wordt ook nog wel shocktherapie genoemd) wordt overgegaan heb je een zeer gedegen diagnostisch proces achter de rug. Is de indicatie terecht dan is de kans op verbetering tamelijk groot. Als het een mogelijkheid voor je is dan zou je er in ieder geval een goed gesprek over kunnen aangaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt of Shocktherapie aan te raden is.
Ik zeg nee.
Dwanggedachten en -neurosen hebben soms ook andere dan psychische oorzaken. Laat je door een uitstekende magnetiseur een maand of drie behandelen zodat je energielichaam versterkt en verbetert, en kijk of er verbetering van je klachten optreedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat het wordt gebruikt in de reguliere gezonheidszorg, wekt vertrouwen. Het is volgens mij het gevoel van onbekendheid van het ondergaan wat je huiverig maakt. Je wordt er goed naartoe begeleid. De eerste keer is in ieder geval spannend omdat je nog geen ervaring hebt. Wat maakt je huiverig en wat zou je meer vertrouwen geven. Stel die vragen aan de arts om de huiver te verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ECTs worden toegepast bij psychoses en depressie. Ik heb deze (nog) niet ondergaan. Ik heb mensen er wel van zien opknappen. De shocktherapie staat, ten onrechte, negatief bekend door ervaringen in de 60'er jaren en beelden in sommige films. De manier van werken is erg veranderd sinds die tijd. Door spierverslappers en een roesje heb je na afloop nauwelijk klachten te verwachten. Wat soms voor komt is hoofdpijn, meestal niet ernstig, en gedurende de periode van de ECT behandelingen kan het kortetermijngeheugen enigsinds verstoord zijn.
ECT staat altijd achteraan in een reeks van een behandelingsschema. Wanneer je het gevoel hebt dat er al veel gedaan is aan jouw situatie kan ECT in beeld komen. Sta je aan het begin van een behandelingschema ga dan eens bij jouw arts na wat andere behandelmethodes hij kan en wil toepassen. Wil hij je als start behandelen met ECT dan zou ik een tweede opinie aanvragen bij een andere behandelaar.