Hoe lang max slapen is nog gezond?

Een mens heeft ongeveer 8 uur slaap nodig. Het kan verschillen per mens. Maar is iemand die 13-14 uur slaapt een gezonde slaper?

5 jaar geleden
2K
Ritsuka
5 jaar geleden
13 uur slaap nodig hebben lijkt mij iets voor de huisarts

Antwoorden (1)

In de meeste studies en door de meeste slaapexperts wordt meer dan negen uur slaap per etmaal beschouwd als buitensporig lang voor een volwassene.
Er is steeds meer bewijs dat te veel slapen ook in verband staat met gezondheidsrisico’s. In sommige gevallen heeft veel of lang slapen direct negatieve invloed op je gezondheid. Er is grotere kans op onder meer depressies, cognitieve beperking, ontstekingen, pijn, obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten, beroerte, ouderdomsaandoeningen.

Wanneer je elke nacht meer dan negen uur slaapt en je toch niet uitgerust voelt, is het aan te raden te laten onderzoeken of er iets aan de hand is.
Amadea
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Er staan verstandige dingen in dit antwoord, maar ik zou het iets anders benaderen; veel slapen veroorzaakt geen depressie etc,; het is een symptoom van een onderliggende ziekte. Chronisch veel slapen is dus een reden om naar de huisarts te gaan