In welk jaar zijn de onderzoeken door de schoolarts in het voortgezet onderwijs afgeschaft en waarom?

We moesten periodiek naar de schoolarts voor een lichamelijk onderzoek. Je moeder of vader zat daar ook bij.. De laatste keer was ik 16 . Daarna hoefde het niet meer, want als je 17 was moest je gekeurd worden voor de dienstplicht

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
TurfGraver
5 jaar geleden
Hoezo afgeschaft?
2e jaar voortgezetonderwijs is nog een gezondheidsonderzoek.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In de tweede klas van het middelbaar onderwijs word je lengte opgemeten en word je gewogen. Hiervoor moet je je schoenen uittrekken. Daar komt niet eens een dokter bij aan te pas.. Het gaat mij om het wanneer en waarom van het afschaffen van het medisch onderzoek bij scholieren.

Antwoorden (1)

Eigenlijk gaat jouw vraag over de jeugd gezondheidszorg. Deze zorg is in Nederland opgericht voor kinderen van 0-18 jaar. Het consultatiebureau is de eerste vorm van JGZ die een kind zien, de schoolarts de laatste. Zelfs de hielprik bij pasgeborenen valt onder de JGZ.
Het doel is inderdaad om kind en ouder te volgen (lichamelijk, geestelijk), ondersteunen, helpen, begeleiden......, zodat het kind zo goed mogelijk begeleid wordt tot het bereiken van de volwassen leeftijd.
Gemeenten kunnen en konden zelf bepalen hoe ze dit uitvoeren. De ene gemeente werkt met de GGD, de ander kiest een ander bureau.
Deze vorm van zorg wordt altijd herzien om de zorg aan te passen aan de huidige maatschappij, politiek. Eigenlijk ontwikkelt deze zorg mee met de tijd..... Verder is de zorg per gemeente altijd anders.
Een voorbeeld: groep 3 jarigen: De meeste kinderen gaan nu naar de peuterspeelzaal. Stel dat een groep 3 jarigen opgroeit in een sociaal zwakkere wijk, dan kan de gemeente er voor kiezen om JGZ te bieden aan deze groep. De gemeente neemt dan bijvoorbeeld de beslissing om deze groep logopedisch te laten screenen, om eventuele taalachterstanden op te sporen en aan te pakken voor deze groep naar de basisschool gaat.
In het voortgezet onderwijs zijn hierdoor ook altijd veranderingen te zien (per gemeente).
Er zijn gemeenten die kinderen wel oproepen, of gemeenten waar bijvoorbeeld iemand komt van de GGD om de kinderen te zien in de school zelf, of gemeenten waar ouders en/of kinderen een formulier invullen. In principe is er op het voortgezet onderwijs nog altijd JGZ aanwezig.
Het grootste verschil sinds 2015 is dat de gemeente nu ook aansprakelijk is voor de zorg, ook de geestelijke GGZ van kinderen tussen....-18 jaar.
Indien een kind geestelijke hulp nodig heeft, krijgt de gemeente de aanvraag en geeft de gemeente toestemming. Ook hierin speelt de school en JGZ een grote rol. Indien er signalen zijn, kan een kind opgeroepen worden bij bijvoorbeeld de GGD om te kijken of het kind hulp nodig heeft.
Kortom, achter de schermen is de JGZ nog zeer actief ook in overleg met leerkrachten. Ouders hebben hier vaak geen weet van (gehad).
Misschien ook een interessant weetje: Voordat een kind op de basisschool naar de jeugdarts gaat, wordt er (minimaal) altijd door de leerkracht een formulier ingevuld over dat kind.
https://vng.nl/wet-en-regelgeving-4