Her kraakbeen tussen de wervelschijven wordt dunner. Daardoor wordt de ruggegraat korter.
13 jaar geleden
Veel oude mensen gaan vanwege botontkalking steeds krommer lopen en ogen daardoor kleiner.

De hoeveelheid vocht in de ruggegraat wordt ook minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minkukels: kom maar op met betere antwoorden.
Ik kijk er naar uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die krommer en krommer gaan lopen kunnen ook Parkinson hebben en ook ik heb je niet gemind.
Ik ben niet eens oud, maar bij de laatste meting
bleek ik 2 cm kleiner dan vorig jaar.
Wat ik niet geloofde, natuurlijk.

Maar het kraakbeen in mijn rugwervels schijnt dunner te worden. Ik heb er verder geen last van hoor.

Nu roep ik maar: ik ben niet te dik, ik ben te klein! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naarmate we ouder worden, drogen we steeds meer uit. Kraakbeen dat tussen de wervels van de ruggengraat zit krimpt.

Ook maken oude mensen minder bot aan dan er wordt afgebroken, waardoor botten 'instorten'. Instortende botten en minder kraakbeen tussen de wervels betekent dat de botten dichter op elkaar komen te zitten en dat de lengte van de wervelkolom afneemt. Dit zorgt ervoor dat oude mensen krimpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is niet bekend,maar wel waardoor. De tussenwervelschijven in de ruggengraat worden in de loop der jaren steeds dunner en daardoor wordt de mens steeds kleiner. Ik ben altijd 173 cm geweest(toch al niet erg groot) en ben nu op mijn 75e nog maar 171 cm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit geldt niet voor iedereen en zal waarschijnlijk veel te maken hebben met erfelijkheid. er zijn ganse familie's die kaarsrecht lopen en geen centimeter krimpen tot aan hun dood. trouwens, tijdens de nacht, terwijl men neerligt wordt het vocht tussen de wervels terug aangevuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry ik ben ook niet oud en ben al een 20 jaar geleden 2 cm gekrompen.
Slijtage in mijn onderrug en nog maar 33% stuitbeen en veel pijn.Moet nog 50 jaar worden. :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je krimpt omdat je tussenwervelschijven naarmate je ouder wordt minder vocht kunnen vasthouden en opzuigen.
Dit is 's avonds het meest, omdat door de druk van je lichaam het vocht uit de tussenwervelschijven wordt geperst.
Voordeel hiervan is dat de kans op een hernia afneemt :-)