In de zon met roaccutane?

Ik heb vanmiddag gezond en ik ben hierdoor aardig verbrand op mijn armen. Heb gelezen dat het niet raadzaam is om met roaccutane te zonnen. Maar heeft dit ook risico's? Ik slik 20mg per dag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Antwoorden (3)

De kans daarop is kleiner dan 0,01 %, maar als je vanmiddag voor het eerst lang in de volle zon hebt gezeten dan kan dat natuurlijk ook een reden zijn dat je je nu verbrand, omdat je huid ook nog aan de zonnestralen moet wennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat dit medicijn de huid dunner maakt, dus dan dringt de uv sneller door. Dit verhoogt de kans op huidkanker.
Hoe vaker de huid verbrand, hoe groter de kans op huidkanker.

Verder las ik na even googelen dit artikel over de risico's:

Lijkt je puberteit maar niet ten einde te komen en gebruik je tegen de bijbehorende pukkels Roaccutane, stop daar dan meteen mee. Het actieve bestanddeel van dit middel van fabrikant Roche, verhoogt het risico op hart- of leverproblemen meer dan artsen tot nu toe dachten. En dan toch maar liever een pukkel extra!
De ontdekking is gedaan door Amerikaanse wetenschappers. Het middel was eerder al controversieel door z’n mogelijke beïnvloeding van de geslachtshormonen. Het Riziv stelt dat in 2004 iets meer dan 25.000 personen in ons land Roaccutane, waarvan ook een generische variant (Isotretinoïne) bestaat, hebben gebruikt. De minister van Volksgezondheid zegt dat hij aandacht heeft voor de resultaten, maar dat hij afwacht of er op Europees niveau een evaluatie zal komen van de studie. Wel ja joh! Wacht maar af! Bij ons Europeanen is alles anders dan in Amerika. Moeten er dan toch weer eerst ongelukken gebeuren? Verwijder het in elk geval maar snel uit je medicijnkastje.

De menigen zijn hier wel heel sterk over verdeelt. Laatst in de krant stond groot dat het zelfs dodelijk kan zijn, terwijl een paracetamol in zeldzame gevallen ook dodelijk kan zijn. Maar toch iets om over na te denken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verbranding zal inderdaad te maken hebben met het gebruik van Roaccutane.

Het probleem bij het gebruik van roaccutane is dat uw huid gevoeliger kan worden voor UV-licht (zon, zonnebank, UV-lamp). Gebruik een zonnebrandmiddel met met een hoge beschermingsfactor en blijf bij fel zonlicht tussen 12.00 en 15.00 uur uit de zon.

Wat er gebeurt wanneer u wel onbeschermd in de zon komt is dat u eerder een verbranding van de huid op kunt lopen, iets dat ongewenst is bij het zieketbeeld waarvoor roaccutane wordt gebruikt en dat de genezing niet zal bevorderen.

Sterke blootstelling aan de zon zal dan ook de behandelingsduur verlengen.