Kan ik bij een chirurg/physician assistant een CT scan eisen wanneer ik denk dat dit nodig is?

Vorige week dinsdag ben ik geopereerd aan een blindedarmontsteking. Precies een week (afgelopen dinsdag) later kreeg ik koorts, zonder reden, geen griep, geen verkoudheid niets.

In de brief van het ziekenhuis stond dat ik in dat geval contact moest opnemen en dat dus gedaan. Ik kreeg ook weer erge pijn op de plek waar de blindedarm heeft gezeten.

Dus er is weer bloed afgenomen, waarden waren niet shocking zei de physician assistant. En een echo laten maken, geen bijzonderheden.

Echter met de blindedarmontsteking zelf, kon de radioloog de blindedarm niet vinden en dus is er een CT scan gemaakt. Daarop was hij wel duidelijk zichtbaar.

Ik had dat dinsdag ook tegen de physician assistant gezegd. Maar die vond het niet nodig. Nu ga ik zodadelijk weer naar het ziekenhuis. Koorts loopt steeds hoger op, paracetamol werkt steeds korter en pijn is nu continu aanwezig.

Nu ben ik bang dat ik zodadelijk weer naar huis gestuurd wordt. Ik wil die CT scan hebben, want ik denk dat ze iets gemist hebben.

5 jaar geleden
2.5K
tinus1969
5 jaar geleden
Nee,. je kunt dat niet eisen. De arts bepaalt wat medisch zinvol is - jij kunt die behandeling wel weigeren. In mijn ervaring is een discussie waarin je heel specifieke test/behandeling eist, iha weinig zinvol. De hakken gaan in het zand en de discussie verengd zich tot die ene test/behandeling. Benadruk de feiten/problemen die je hebt, zoals de koorts, en het verhaal van de radioloog.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ieder heeft natuurlijk eigen ervaringen met artsen. Ik heb zelf nooit het woord 'eisen' gebruikt. Toch hebben artsen wel altijd gedaan wat ik vroeg, als ik duidelijk mijn zorgen uitlegde. Artsen hebben zeker een eigen plan, maar staan open voor de patiënt om zo tot een aanpak te komen waar beiden content mee zijn. Ik weet echt waar ik over praat. Heb zelf ook veel gehad. Succes. Bespreek het fatsoenlijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als jij zegt dat het de vorige keer alleen te zien was op de CT en niet met een echo, en je weer continu pijn hebt in de buik en daarom graag weer een CT wilt, omdat je je alleen zorgen maakt (aandikken). Denk dat je dan al op de goede weg bent....
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik wilde het inderdaad eerst met een fatsoenlijk gesprek bespreken. Maar omdat ik weer dezelfde physician assistant heb, vroeg ik mij af of ik het kon eisen wanneer ze het weer niet goed vind.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zeg dan dat ze even contact opneemt met de radioloog. Deze kan het bevestigen. Of zeg dat je anders naar de behandelend arts wilt
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Eisen is een groot woord. Je kunt wel zeggen dat je het echt niet vertrouwt ( je hebt het al bewezen dat een echo niet werkt) en dat je zo echt niet naar huis gaat en durft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ HeerVoldemort, je hebt wel degelijk het recht een nieuwe CT-scan aan te vragen, of in ieder geval een gericht nader onderzoek omdat je je zorgen maakt over de aanhoudende, zeer pijnlijke, klachten.De reacties na de blindendarmoperaties lijken bij jou wel heftig en daar maak jij je, gezien je eerdere ervaring met het stellen van een diagnose zorgen om.
Een CT-scan is bedoeld als hulpmiddel om een diagnose te stellen of te bevestigen. Het is GEEN behandelplan, hooguit een extra hulpmiddel om een behandelplan samen te stellen. Een behandelplan mag jij weigeren, maar dan dien je een verklaring te ondertekenen en ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDArc, op wlke juridische basis baseer jij je reactie? Vziw is er namelijk geen juridisch recht om specifieke behandelingen of testen te eisen als de arts deze niet zinvol vindt. Overigens, vziw is ook 'bij het weigeren van een behandelplan dien je een verklaring te ondertekenen en ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen' onjuist (hoewel artsen dit soms graga anders zien) en ben ik benieuwd op welke juridische basis dit berust.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik heb vandaag weer bloedonderzoek gehad, CRP waarden waren nu dusdanig hoog dat de PA toch vermoedde dat er iets anders dan gewoon koorts was. Deze keer heeft ze de chirurg gecontacteerd, dat heeft ze de vorige keer niet gedaan, toen alleen de radioloog die de echo maakte (dat was dezelfde radioloog als de week ervoor die de blindedarm niet kon vinden). Die had toen aangegeven dat hij allemaal dingen wel zag, maar geen ontsteking. De chirurg die bij mij de blindedarm heeft verwijderd wilde een uitgebreid onderzoek vandaag. Hij vertrouwde het niet. Dus: bloedprikken, echo, longfoto, CT met contrastvloeistof. En ja hoor, een smerige ontsteking in het weefsel. Dit was alleen zichtbaar op de CT en in het bloed. Nu een antibioticakuur gekregen. 1 pil ingenomen, koorts is niet meer terug geweest.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Prima @HeerV dat het gevonden is, beterschap hoor.
Je weet het : De aanhouder wint!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Allereerst beterschap en wat goed dat de antibiotica al zo snel aanslaat!
Je moet inderdaad altijd op je eigen gevoel vertrouwen.
Trouwens, fijn dat je iets laat weten. Zelfs op GV zijn er personen die denken: hoe zou het met haar gaan?
Nogmaals, nu snel de oude worden!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, gefeliciteerd
Hopelijk heeft zij ervan geleerd dat zij nog niet in staat is in alle gevallen een juiste diagnose te stellen.
De PA moet minstens op de hoogte zijn van de Richtlijnen na blindedarmoperatie
(appendectomie) en bij klachten zoals jij hebt omschreven, altijd overleg plegen met de verantwoordelijke chirurg.

Het beste antwoord

Een physician assistent (PA) doet ondersteunende handelingen en is zeker geen medisch specialist. Wel net iets meer dan een verpleegkundige maar mag geen arts of zaalarts heten. Zij mogen zelfstandig diagnoses stellen en behandelingen starten, maar moeten aantonen dat zij met de arts samenwerken. Kortom dat er overleg gepleegd is.
De verantwoordelijke medisch specialist, onder wiens supervisie de PA werkt in het ziekenhuis, mag geen enkel risico nemen bij bepaalde klachten. Bij twijfel wordt bijna altijd een CT-scan of MRI-scan voorgeschreven. De diagnose en het advies van de radioloog zijn doorslaggevend.
Als de physician assistent zegt een nieuw CT-scan onderzoek niet nodig te vinden, hoort deze beslissing in overleg met de medisch specialist te zijn genomen. Vraag in ieder geval een gesprek aan met de verantwoordelijke specialist onder wiens supervisie de physician assistent werkt.
Als je als patiënt twijfelt aan de diagnose of behandeling die de arts voorstelt of juist niet voorstelt, mag je om een second opinion (tweede mening) vragen bij een andere collega-arts of deskundige. Dit mag ook als je extra zekerheid wil krijgen.
Een second opinion wordt alleen vergoed als de arts de patiënt doorverwijst naar een collega (in hetzelfde vakgebied).
De second opinion is een recht van de patiënt en vastgelegd in de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). De WBGO is de belangrijkste wet in aangelegenheden die betrekking hebben op de relatie arts/patiënt, hierin zijn alle rechten (en plichten) van de patiënt opgenomen.
De kosten van een CT-scan van de buik zijn € 175,-- (landelijk gemiddelde)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ goed opgebouwde uitleg! Sterk!
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Bedankt JoanDArc, ik had het antwoord inmiddels niet meer nodig. Maar er kan altijd iemand anders zijn die tegen hetzelfde aan loopt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Complicaties kunnen altijd optreden. Van deze complicatie was ik al op de hoogte, vandaar mijn dringende adviezen om een nader onderzoek te bespreken via de medisch specialist. Blijf alert.
PDF]3723-A4 Richtlijnen na blindedarmoperatie - Ziekenhuis Amstelland