Het ligt eraan wat je onder "homeopathische medicijnen" verstaat.

Volgens de klassieke homeopathie is de werkzame stof zo ontzettend verdund, dat er (in werkelijkheid) geen effect meer is. Als je dan een "overdosis" neemt, krijg je in ieder geval geen overdosis van de werkzame stof binnen. Zie hiervoor de link van de "collectieve zelfmoord" van een groep Belgen, elders op deze pagina.

Echter, ook klassiek-homeopathische middelen worden vaak verdund met alcohol. Die middelen bevatten dus een behoorlijk hoog alcoholpercentage. Normaal gesproken is dat niet erg, omdat je maar een paar drupjes neemt. Als de dan een hele fles achterover slaat, zal de zogenaamd werkzame stof niets doen, maar de alcohol wel degelijk. Dat kan dus wel heel gevaarlijk zijn.

Dan heb je nog de kruidenmiddeltjes. In werkelijkheid betreft het hier fytotherapie, ook wel bekend als plantaardige geneeskunde, soms gezien als onderdeel van de natuurgeneeskunde. Het probleem is dat de meeste leken het onderscheid niet kunnen maken. Daarom wordt ook fytotherapie vaak gepresenteerd als zijnde homeopathie.

Dergelijke middeltjes bevatten vaak wel waarneembare hoeveelheden van de werkzame stof, zelfs als ze homeopathisch worden genoemd. Neem je van die middelten een overdosis, dan kan dat wel een direct gevaar opleveren voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk +1

Andere antwoorden (6)

Ik weet het niet 100% zeker, maar een homeopathisch middel is een hele sterke verdunning, dus in principe zou je gigantisch veel moeten innemen om een overdosis te krijgen. "de verdunningen zijn dermate groot, dat er geen molecuul van de beginstof in de oplossing wordt aangetroffen" (bron; wiki)
Mocht je het idee hebben dat je een overdosis hebt ingenomen zou ik sowieso contact opnemen met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 10 liter water. kan drinken, dan kan je ook 10 liter homeopathische drankjes drinken. Bekijk onderstaande video eens om te begrijpen hoe homeopatische middeltjes worden gemaakt.

Overigens heeft twee jaar geleden een groep van 28 leden van de Belgische Skepp 'zelfmoord' gepleegd door een 'overdosis' homeopatisch verdunde slangengif in te nemen. Ze leven allemaal nog. Zie onderste link.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Die stunt deden ze om daarmee aan te tonen dat het heel erg verdunnen van iets domweg geen enkele medicinale werking heeft. Als dat wel zo zou zijn, dan zou dat slangengif immers ook effect op hen moeten hebben gehad)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in eerste intantsie zou je dat indd betwijfelen om dat het louter om stoffen gaat die in de natuur voorkomen. maar er bestaat ook zoiets als een vitamine c vergifteging en van water kan je ook een "overdosis" nemen. het komt er gewoon op neer dat als je een product in buitenpropotionele grote inneemt dat nooit gezond kan zijn, ook natuurlijke stoffen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een overdosis is nooit goed, van wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien homeopatische geneesmiddele zo ontzettend verdund zijn,lijkt mij dat haast onmogelijk. Wel bevatten sommige alcohol,maar ook die hoeveelheid is zo klein dat je er later nog niet eens een kater van krijgt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is giftig, alleen de mate waarin is bepalend.
Dus, JA.

Alleen weet ik niet of je dit in de praktijk in kunt nemen, omdat het misschien gewoon te veel is.