Heeft er iemand al horen spreken van Kurkumine ? wordt momenteel heel populair als voedingssupplement en wat geeft het als resultaat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Kurkuma is een geeloranje poeder dat als hoofdbestanddeel in Indiase curry`s. Het wordt gemaakt door de wortel van een plant die familie van de gemberwortel is, te verpulveren. In kurkuma zit kurkumine, een sterke onstekingsremmer en antioxidant die niet giftig is. Wetenschappers hebben nu hoopgevende aanwijzingen gevonden dat kurkumine, (dat al eeuwenlang in de oriënt gebruikt wordt als medicijn tegen bijv. artritis en andere ontstekingsziekten,als middel om wonden te helen en nog een tiental aandoeningen), werkzaam lijkt te zijn bij kanker en Alzheimer. Onderzoekers aan de universiteit van Californië in Los Angeles, die Alzheimer bestuderen bij muizen, meldden dat de hersenen van muizen die dagelijks kurkumine kregen 80% minder van de bij Alzheimer bekende eiwitplaque vertoonden dan bij muizen die hun gewone voedsel hadden gekregen. De abnormale ophoping van deze eiwitplaque wordt nl. gezien als de oorzaak van Alzheimer. Bij later onderzoek bleek dat kurkumine Alzheimer op meerdere manieren aanpakt nl. door een sterke verbinding aan te gaan met dit eiwit, waardoor plaquevorming in de hersenen wordt voorkomen,door dit vermogen kan kurkumine de plaques ook afbreken en kurkumine vermindert oxidatieschade en
ontstekingen in de hersenen die aan het ziekteproces bijdragen. Het is te vroeg om te stellen dat kurkumine Alzheimer kan genezen of voorkomen. Daarvoor moet het eerst bij de mens getest worden. Een ander probleem is een vorm te vinden die gemakkelijk door het lichaam wordt opgenomen. In India krijgt men het binnen door te bereiden in geklaarde boter. Het poeder is nl. oplosbaar in vet. Omdat India het laagst aantal Alzheimer gevallen ter wereld kent is ook hier onderzoek naar gedaan. Mensen met een kurkumarijk dieet scoorden hoger bij testen van mentale prestaties dan bij hen die weinig curry`s aten.
Er komen steeds meer aanwijzingen dat kurkumine ook tegen veel vormen van kanker kan helpen. Het blijkt ook dat het de meeste mechanismen blokkeert die prostaatkankercellen laten leven en groeien. Inmiddels wordt de lijst van dierenproeven met positief resultaat bij borst-,darm-,long-,huidkanker steeds groter.
Volgens een docent kankergeneeskunde die zich hiermee bezighoudt, kan men dagelijks veilig hoogstens 12 gram kurkuma eten ( 1 eetlepel) Misschien moeten we in afwachting van de resultaten dagelijks gewoon wat kurkuma bij de gefruite uien en knoflook strooien?
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kurkuma is de aspirine van Azië, waar het kruid al eeuwenlang in de Ayurvedische geneeskunst wordt toegepast om wonden te helen en ontstekingsziekten als
artritis en nog een tiental andere aandoeningen te behandelen.

Kurkuma wordt gemaakt van de verpulverde wortel van een tropische plant die nauw verwant is met gember. Het poeder bevat kurkumine, een sterke ontstekingsremmer en antioxidant die bovendien niet giftig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kurkuminoïde is een zeer krachtige werkzame stof in Kurkuma (kurkuma is een specerij gewonnen uit de rhizomen van Curcuma longa, een plant uit de gemberfamilie). Deze stof staat bekend om zijn heilzame werking.

Sinds kort is er bewijs gevonden dat deze stof de kankeractiviteit zou stoppen.