Hoe kan een medicijnentekort ontstaan?

Ik slik al jaren mirtazapine 15 MG voor angstklachten en depressie. Omdat ik iedere keer last had van de bijwerkingen bij het steeds van merken veranderen heb ik toen een medisch noodzaak gekregen om alleen het merk TEVA te kunnen krijgen. Vandaag werd er tot mijn stomme verbazing verteld dat mirtazapine van het merk TEVA niet leverbaar is tot op zn vroegst juli 2019, het kan ook later leverbaar zijn. Met mijn mond open ben ik toen naar huis gegaan zonder medicatie.

Ik vraag mij sindsdien de hele dag af hoe het nou kan dat in een welvarend land als Nederland nou een medicijn tekort kan ontstaan?

5 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Eric1993, ik weet niet of je het al heb opgelost, zo niet lees dit even.
Ik heb gekeken bij mirtazapine van teva. Eerst was dit PCH, maar dat weet je waarschijnlijk als je het al lang gebruikt.
De problemen op dit moment zijn bij de 15 mg tabletten. Vraag gewoon de 30 mg tabletten van teva (huisarts bellen). Deze hebben een breuklijn, waardoor je dan een halve kunt nemen. Zo heb je toch 15 mg van teva (zelfde hulpstoffen). Succes!
Eric1993
5 jaar geleden
@PJJMulder Helaas heb ik het nagevraagd bij de apotheek voor de 30 MG. Maar helaas hebben die het ook niet op voorraad. Het werd mij aanbevolen om in Belgie of Duitsland te gaan kijken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jeetje, daar was niks over vermeld. Succes!

Het beste antwoord

Een medicijnentekort kan meerdere oorzaken hebben. Maar de oorzaak, die altijd meespeelt, wordt gevormd door de famaceutische bedrijven, dus de medicijnfabrikanten.
Dit zijn bedrijven, en willen winstmaken. Zij zoeken afzetmarkten, waar zij het beste bedrijfsresultaat kunnen bereiken. En dan is Nederland maar een heel kleine afzetmarkt, zeker vergeleken met landen als Duitsland en Frankrijk. En daarbij komt, dat Nederland de medicijnen zo goedkoop mogelijk wil inkopen, maar wel met de hoogste kwaliteit. Daardoor kan Nederland lastig eisen stellen aan de farmaceutische bedrijven.
Daardoor zal de levering van medicijnen, als een farmaceutisch bedrijf (tijdelijk) niet genoeg capaciteit heeft om aan de volledige vraag te voldoen, eerst de grote afzetmarkten voorzien, want daar kunnen ze de meeste winst maken.En Nederland komt daarna.
Dus in het kort komt het erop neer, dat de problemen onder andere veroorzaakt worden door de marktwerking, waarbij de farmaceutische bedrijven op dezelfde manier handelen als veel andere bedrijven die winst willen maken.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Dit is maar een deel van het verhaal.
Nederlandse ziekenhuizen en apothekers kunnen inderdaad vaak goedkoper bij de fabrikant inkopen dan die uit andere landen, door te verwijzen naar de gemaximeerde vergoedingen die zij zelf krijgen.
En vervolgens verkopen zij een deel door naar het buitenland. Zodra de fabrikant dat in de gaten krijgt gaat hij zijn nederlandse afnemers afknijpen, want de winst die zij hiermee maken had hij zelf willen opstrijken natuurlijk. Een en ander zorgt er voor dat de beschikbaarheid van medicijnen onzeker is geworden.
Oftewel: er wordt voldoende geprocuceerd,maar de 'spelletjes' die worden gespeeld leveren grof geld op. En soms gaat dat mis, waar de patient / consument dan de dupe van is.
Over de moraliteit van dit hele gedoe heb ik het even niet.
Eric1993
5 jaar geleden
Uiteindelijk betaal IK de medicijnen, want het gaat van je eigen risico af en daar krijg ik maandelijks een factuur van. Volgens mij moet de overheid er gewoon voor zorgen dat er genoeg medicatie is zodat de gezondheid van zijn burgers niet in gevaar komt. We leven tenslotte in een welvarend land en niet in Afrika. Al heb ik daar sinds gisteren wel mijn bedenkingen bij. We hebben hier over medicijnen, het gaat hier om de gezondheid van mensen. Waarom beslist de Nederlandse overheid voor mij om het zo goedkoop in te komen waardoor er een tekort ontstaat en ik nu dus zonder medicijnen zit?