Hoe kan een medicijnentekort ontstaan?

Ik slik al jaren mirtazapine 15 MG voor angstklachten en depressie. Omdat ik iedere keer last had van de bijwerkingen bij het steeds van merken veranderen heb ik toen een medisch noodzaak gekregen om alleen het merk TEVA te kunnen krijgen. Vandaag werd er tot mijn stomme verbazing verteld dat mirtazapine van het merk TEVA niet leverbaar is tot op zn vroegst juli 2019, het kan ook later leverbaar zijn. Met mijn mond open ben ik toen naar huis gegaan zonder medicatie.

Ik vraag mij sindsdien de hele dag af hoe het nou kan dat in een welvarend land als Nederland nou een medicijn tekort kan ontstaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een medicijnentekort kan meerdere oorzaken hebben. Maar de oorzaak, die altijd meespeelt, wordt gevormd door de famaceutische bedrijven, dus de medicijnfabrikanten. Dit zijn bedrijven, en willen winstmaken. Zij zoeken afzetmarkten, waar zij het beste bedrijfsresultaat kunnen bereiken. En dan is Nederland maar een heel kleine afzetmarkt, zeker vergeleken met landen als Duitsland en Frankrijk. En daarbij komt, dat Nederland de medicijnen zo goedkoop mogelijk wil inkopen, maar wel met de hoogste kwaliteit. Daardoor kan Nederland lastig eisen stellen aan de farmaceutische bedrijven. Daardoor zal de levering van medicijnen, als een farmaceutisch bedrijf (tijdelijk) niet genoeg capaciteit heeft om aan de volledige vraag te voldoen, eerst de grote afzetmarkten voorzien, want daar kunnen ze de meeste winst maken.En Nederland komt daarna. Dus in het kort komt het erop neer, dat de problemen onder andere veroorzaakt worden door de marktwerking, waarbij de farmaceutische bedrijven op dezelfde manier handelen als veel andere bedrijven die winst willen maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100