Wanneer begint het braken bij drinken van alcohol?

Afgelopen weekend heb ik flink gedronken. Ik heb op een avond wel 2 a 3 flessen wijn gedronken. Niet achter mekaar, maar verspreid over de avond. Nou kreeg ik laatst van een collega de vraag of ik nou niet moest overgeven van al die alcohol.

Ik heb geen idee eigenlijk dat je van alcohol zou moeten overgeven, alleen bij extreme gevallen. Maar klopt dat of is er wel een indicatie van wanneer je begint te braken?

5 jaar geleden
20.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
Het is maar hoe je lichaam (op dat moment) er op reageert.
Wellicht goed om te lezen voor de volgende keer dat je aan de zuip gaat.
https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/alcoholverslaving/wat-is-het-effect-van-alcohol-op-het-lichaam/item42723

Het beste antwoord

Na het drinken van een ruime hoeveelheid alcohol kun je last krijgen van een kater. Dat komt omdat je lichaam enige tijd nodig heeft om de alcohol af te breken (ongeveer anderhalf uur per glas, waarbij een glas ca. 10 mg alcohol bevat). De afbraakproducten van alcohol kunnen een aantal verschijnselen veroorzaken, waaronder hoofdpijn, misselijkheid, braken, buikpijn, een rood gezicht en vermoeidheid. Op welk moment dit bij een drinker optreedt is zeer verschillend, afhankelijk van onder meer lichaamsbouw en gewicht, manier van drinken, hoeveel (erbij) gegeten wordt, en dergelijke. Daar is geen algemeen antwoord op te geven.

Alcohol wordt in het lichaam in twee stappen afgebroken met behulp van verschillende enzymen (hulpstoffen). De afbraak van alcohol vindt plaats in de maag en lever. Eerst wordt alcohol (ethanol) omgezet in aceetaldehyde met behulp van het enzym alcoholdehydrogenase (ADH). Daarna wordt aceetaldehyde omgezet in azijnzuur. Voor deze stap is ook een enzym nodig: aldehydedehydrogenase (ALDH).

Als je een overmatige hoeveelheid alcohol drinkt (een consumptie van 2 à 3 flessen wijn is overdadig!) maakt het lichaam gebruik van een tweede systeem voor de afbraak van alcohol. Dit systeem bevindt zich in de lever. Bij mensen die langdurig grote hoeveelheden alcohol drinken wordt dit systeem extra geactiveerd. Ook past het zenuwstelsel zich aan door gewenning aan veel alcohol. Hierdoor kunnen alcoholici drank vaak beter verdragen.

Jouw lichaam is al zodanig gewend aan grote hoeveelheden alcohol dat jij daar ogenschijnlijk niets van merkt. Maar in jouw lichaam zijn wél desastreuze gevolgen bezig te ontwikkelen. Lees bijvoorbeeld https://www.utwente.nl/nl/hr/vg/gezondheid/gezonde-leefwijze/alcohol/alcoholgebruik/
Amadea
5 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet iedereen wordt missleijk van alcohol, of wordgt missleijk om dezlefd reden. Er zijn ruwweg twee redenen waarom je misselijk wordt:
-kater of acute alcoholvergiftiging, door grote hoeveelheden alcohol of aceetaldehyde (een afbraakproduct van alcohol) in het bloed
-overprikkelde maag. Dan is het vaak niet de totale hoeveelheid alcohol, maar de combinatie van (sterke) drank met andere consumpties.
tinus1969
5 jaar geleden
Zodra je lichaam er te veel last van krijgt ga je braken. Zoals je zelf al ervaren hebt, hoef je niet per se te braken. Er zijn mensen die om een beroerd gevoel van de kater te voorkomen hun vinger in de keel steken en zo zelf het overgeven stimuleren.

Oeroude trucs om meer alcohol te kunnen drinken dan normaal of verstandig zijn bv een stevige maaltijd voordat je gaat stappen of een paar glazen melk drinken op een lege maag. Zoals met bijna alles weet je na het te testen wat bij jou het gewenste resultaat oplevert.