Waarom zet een tandarts een verdoving achter in je mond, tussen de kaken?

Waarom niet gewoon naast de kies zelf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Dat heeft mijn tandarts me een keer uitgelegd.

De zenuw komt achter in de kaak naar binnen. Als je meer naar achteren verdooft, verdoof je dus de hele zenuw. Daarmee schakel je met één prik (of met weinig prikken) een heel gebied uit. Niet alleen oppervlakkig, ook dieper in de kaak.

Als je direct naast de kies zou verdoven, zou je alleen die zenuwen verdoven die direct naast de kies liggen - en dat zijn in feite alleen de zenuwen die in het tandvlees liggen. Het tandvlees is dan wel verdoofd, maar de dieperliggende zenuwen die in de kaak zelf liggen zijn nauwelijks tot niet verdoofd.

Afhankelijk van waar er precies moet worden behandeld, geeft mijn tandarts altijd de prik achteraan, en zonodig ook een prik direct naast de kies als ze verwacht dat het tandvlees daar een "optater" zal krijgen. Dat laatste is echter vaak niet nodig.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord.. Ze prikken daar bij mij ook altijd.. Alleen 1 nadeel.. Als de verdoving uitwerkt heb ik altijd ongeveer een week last van die plaats.. Kauwen en praten doet dan zeer en je blijft voelen waar je geprikt bent..
Cryofiel
12 jaar geleden
Daar heb ik geen last van. Bij mij is de verdoving ongeveer een half uur na afloop van de behandeling wel uitgewerkt. Dan voel ik de plek die behandeld is, die wil diezelfde dag nog wat nazeuren, soms duurt dat zelfs een weekje - maar dat is niet meer dan nazeuren, pijn kan ik het niet noemen. De plek waar ik ben geprikt voel ik nooit. Zou het kunnen dat jij een kleinere mond hebt, en dat je niet zozeer de prik voelt, als wel de "spierpijn" van het continu krachtig opensperren van de mond?

Andere antwoorden (2)

Het lijkt me dat de zenuwen die naar je hersenen gaan achter je kaken lopen. Door dat verdovingsspul worden ze helemaal geblokkeerd, als je het naast je kies doet, kan de pijn nog "ontsnappen" naar je hersenen.

Nogmaals: dit weet ik niet zeker, maar lijkt me een waarschijnlijke verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nieuw voor mij. Ik heb gisteren een tand moeten laten trekken en hij heeft mij stuk of achter verdovingen gegeven rondom de kies zelf.