Hoe kan ik bij het picknicken of op een terrasje of elders buiten wespen uit de buurt houden, terwijl ik wat lekkers eet of drink?

Misschien is er een smeerseltje voor? Of moet ik dan iets op de tafel neerzetten? Zo ja, wat? Of zijn er ook nog andere methoden?

13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip: Als je NU gaat picknicken, denk ik niet dat er veel wespen zijn die de regen gaan trotseren om jou lastig te vallen.

Antwoorden (9)

Vaak helpt het om op een paar meter afstand een glas met zoete vloeistof ener te zetten. Echterm de wespen beginnen nu hun smaak te wisselen van zoet naar hartig (vlees). Dus een plakje worst ernaast is wellicht nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe wat koffie in een schaaltje en steek het in brand,de wespen blijven dan weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steek een wierookstokje aan, daar hebben ze een hekel aan. Het liefst van die hele grote, voor in de tuin. In een potje met piepschuim steken en lekker op laten gloeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe wat water in een ondiep bakje, leg daarin een in stukken gesneden halve citroen met de open kant naar boven en steek daar een stuk of 5 kruidnagelen in, er komt geen wesp meer op de tafel.

Toegevoegd na 58 seconden:
Gezien in Zuid-Limburg bij heel veel terrasjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en ik denk ook dat je moet opletten met je eigen parfum, douche middelen, hoe zoeter hoe aanlokkerer voor insecten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in deze tijd van het jaar zijn de wespen klaar met het creeren van de nieuwe generatie. de (nieuwe) koningin is uitgezworven, er zijn geen larven meer te voeden en de werksters hebben geen werk meer. ze hebben dus in het nest ook niets meer te eten, want dat nest is niet meer productief. ze gaan daarom zwerven en zoeken eten alleen om te overleven.
in de tijd dat ze larven moesten voeden gebeurde dat met dierlijk materiaal (insecten, vleesresten van kadavers enz) de werksters echter gebruiken dat nu niet als energiebron die moeten een zoetstof hebben. dat zoeken ze dus bij ons, want wij hebben dat genoeg op tafel staan als we buiten zitten.
door het een eindje van het terras verwijderd zoetigheid aan te bieden in een wespenval kunnen ze er wel bij, maar kunnen ze daarna niet meer weg.
er zullen steeds nieuw wespen in de buurt komen, maar degenen die gevangen zijn komen niet meer terug.
een wespenval maak je eenvoudig zelf. neem een plastic fles. snij het bovenste kwart er af en ze dat ondersteboven terug op de fles. doe er zoetigheid is (limonadesiroop bijv) en hang het buiten op. gegarandeerd succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kies met zorg uw picknickplek.

Niet te dicht bij bossages of struiken.

Zet of hang wespenvangers op ruime afstand.

Draag geen opvallend gekleurde kleding.

Gebruik geen sterk ruikende eau de toilet, deo of parfum.

Dek zoete spijzen of dranken af.

Het gebruik van een rietje mbt blikjes kan levensreddend

zijn, daar in een onbeheerd ogenblik zo een wesp of bij

er in kan kruipen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wespen vertonen zich niet op plaatsen, waar de lucht van ammonia hangt. Men kan het beste schotels met water, waaraan een scheut ammonia is toegevoegd neerzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet een schoteltje bier op korte afstand van je zitplaats. Wespen worden eerder door de geur van bier aangetrokken dan die van veel andere stoffen. Als ze van het bier gedronken hebben worden ze traag en heb je geen last meer van ze.