Is neuspeuteren slecht voor je?

Mijn vriendin vraagt zich af of neuspeuteren slecht voor je neus is? Met name, past het het reukvermogen aan? Of vermindert het de beschermende kwaliteit van de haartjes?

En is het slecht om je neushaar te trimmen of weg te halen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Staphylococcus aureus (bacterie die bij 1 op de 3 mensen voorkomt in de neus) veroorzaakt normaal geen ziektes, maar kunnen wel infecties veroorzaken, met name op beschadigde huid.
Bekende voorbeelden zijn: krentenbaard en steenpuisten.
Indien deze bacterie dieper in het lichaam komt, kun je zelfs bloedvergiftiging, ontstekingen (hartkleppen, botten, gewrichten, longen) krijgen.
Zelfs MRSA wordt door deze bacterie verkregen.
Even een waargebeurd voorbeeld: Iemand had een gezichtsmaskertje gekregen waar zij allergisch op reageerde. Het gevolg was dat de gezichtshuid licht beschadigd was. Deze persoon heeft door te krabbelen in de neus en daarna het gezicht aan te raken een hele zware ontsteking in het gezicht gekregen. Het gezicht was vuurrood, ontstoken met gele etter, korsten en helemaal opgezwollen met vocht, waardoor de ogen dichtgedrukt waren.
De dermatoloog heeft een test gedaan en de oorzaak was: beschadigde huid, ontstoken door staphylococcus aureus.
Deze persoon heeft wekenlang zware antibiotica moeten slikken, antibiotica op de huid moeten smeren.........
Het betrof een kind van 11 jaar oud.
Kortom, indien deze bacterie zich in jouw neus bevindt, kan het inderdaad gevaarlijk worden om in de neus te peuteren.
Indien je de bacterie vandaag niet bij je draagt, wil het niet zeggen dat je deze morgen ook niet draagt.
Minder ernstig, maar ook voorkomend is dat veelvuldig peuteren kan leiden tot bloedneuzen, omdat de kleine vaatjes in de neus gevoelig worden.
Het peuteren heeft verder geen invloed op je reuk of haartjes.
https://www.gezondheidsnet.nl/gezondheid-en-medicijnen/neuspeuteren-goed-of-slecht
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het verwijderen van neushaar heeft geen effect op het reukvermogen. Omdat het de functie is van dit haar om stof op te nemen en te voorkomen dat het binnendringt. Liever alleen lang haar verwijderen omdat het niet mooi is als het buiten de neus verschijnt .. Groeten aan jou