Bloedarmoede

na vele vragen over menstruatie gesteld te hebben toch ff het volgende:
ik heb verteld over de menstruatie van mijn vriendin, alhoewel ik er zelf ook veel problemen mee heb, meestal zijn ze nog erger. de eerste dagen (2/3) moet ik om het uur wisselen om niet door te lekken.
ik voel me ongelofelijk duizelig en futloos.
ik ben 2 keer in de badkamer door mijn benen gezakt.

wat moet ik doen?? ik durf never nooit naar de dokter, ik wil het wel, ik heb op het punt gestaan naar mijn moeder te gaan maar iets houdt me tegen.
Kan ik hier zelf iets aan doen?
ik ben nu niet ongesteld maakt dat uit? (voor het geval ik besluit toch naar de dokter te gaan)

Alvast bedankt!
xx

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Kimath
13 jaar geleden
gewoon naar de dokter, waarom durf je niet?
Mensen hier online kunnen je niet helpen, alleen je arts kan iets voor je doen.
Het is je eigen keuze, of rondlopen met deze klachten, of er iets aan laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je aan de pil? heb er zelf ook last van gehad.. toen moest ik van de dokter aan de pil.. dat hielp echt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
large maandverband. tampons vind ik niet fijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh lieverd toch. Je máákt die dokter zelf zo eng. Hoe bang je ook bent: doorbijten en aan je moeder vertellen. Desnoods schrijf je haar een brief, als je zo bang bent om het face-to-face te vertellen. Dan kan zij ook met je mee naar de dokter. Want de enige manier waarop je van deze irrationele angst af kunt komen is: gewoon gáán! Je hebt een héél normaal medisch probleem, er is geen énkele reden om daar zo mee door te blijven lopen! Echt hoor, hoe eng het ook is, gewoon dóén!

Het beste antwoord

Ja, wèl naar de dokter gaan. Gewoon vertellen hoe je menstruatie is (z/hij hoeft dat niet ter plekke te zien hoor, als jij vertelt wat je hier vertelt is dat al heel duidelijk). Je hebt kans dat er dan een vingerprikje gedaan wordt of dat er wat bloed geprikt wordt om het ijzergehalte van je bloed te bepalen, en misschien is het een idee om bijvoorbeeld de pil te overwegen - daar wordt je menstruatie meestal veel minder zwaar van.
Blijf niet doorlopen met dit soort vervelende klachten, ze zijn echt niet nodig.
Je menstruatie hoort erbij, maar die moet niet zoveel problemen opleveren, dus zoek samen met je huisarts uit wat je opties zijn. En zeg ook gerust tegen je huisarts dat je het een moeilijke vraag vindt, dat snapt z/hij denk ik vanzelf, maar het kan jou helpen als je het toch zegt ;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens: ik had een tijdlang ook hele heftige menstruaties, tot ik zelfs het idee kreeg dat ik maar beter gewoon op de plee kon blijven zitten omdat tampons wisselen nauwelijks zin leek te hebben. Desondanks had ik net geen bloedarmoede (het ziet er allemaal erg bloederig uit maar het merendeel is slijm, vermengd met een beetje bloed). Mijn huisarts adviseerde de pil en dat was een complete verlossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De enige optie is inderdaad naar de dokter gaan. Want dit is echt niet goed! Gewoon aan je moeder/de dokter vertellen, het is niks om je voor te schamen. De dokter krijgt dagelijks met allerlei van dit soort dingen te maken. En als je niet goed alleen durft, kan je moeder misschien mee. Of een vriendin als je dat fijner vindt.

Verder raad ik je aan om magnesiumtabletten te slikken, dit kan wellicht de klachten ook verminderen. Maar dat neemt niet weg dat je ook echt naar de dokter zult moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem.
Ik zeg je bij deze:naar de dokter!
Er zijn veel meisjes en vrouwen met hevig bloedverlies tijdens de menstruatie , je bent niet de enige.
Ik moet als ik ongesteld ben ijzertabletten slikken die de huisarts heeft voorgeschreven.
Ik ben ook vaak flauwgevallen.
En heb veel last van duizeligheid.
Je hebt waarschijnlijk, net als ik, bloedarmoede hierdoor.
Maar.. Ik ben geen arts:naar de dokter!
Maak morgen een afspraak!DOEN!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En Margrietje:Nog bedankt voor je lieve woorden bij mijn vraag(advies voor anorexia -patiënt)weet je nog?
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha graag gedaan meid!
jij bedankt voor deze reactie :D
Het kan inderdaad bloedarmoede zijn, vooral bij meisjes in de groei en die hevig menstrueren komt dit regelmatig voor. Je zou het bij de dokter kunnen laten testen, dit wordt gedaan met de zogenaamde vingerprik. Je hoeft dus niet in je blootje of zoiets.
Verder zou je eventueel kunnen beginnen met het drinken van Roosvicee Ferro, hierin zit extra ijzer...dit is wat je tekort hebt bij bloedarmoede. Misschien knap je er van op, het is verder niet schadelijk voor je! Je kunt dit kopen bij de drogist!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed advies als ze niet gelijk naar de dokter wil!
Ik denk dat haar lichaam nu echt ijzer nodig heeft.
Ik denk dat ik het trouwens ook ga kopen.
Is het een beetje te drinken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, het smaakt een beetje naar de originele roosvicee alleen is het net of er een paar stuivers in hebben gelegen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha,jammie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan, maar soms moet je er iets voor over hebben. Van te veel ijzertabletten krijg je overigens wel obstipatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok da's wel mooi, maar voor een jong meisje is de roosvicee wel iets onschuldiger vermoed ik!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Agree
Idd gewoon naar de dokter gaan! Er is echt niks om je voor te schamen! Ieder meisje/vrouw is ongesteld moet je zo maar denken en het is alleen maar vervelend als je er met niemand over praat en het steeds weg stopt! Ik zou echt gewoon met je moeder erover praten en dan misschien naar de dokter. Echt meid niks om je voor te schamen! Ik praat er ook altijd over met mijn moeder! Heel veel succes ermee!!