Gaat dyslexie samen met het slecht kunnen verwoorden en formuleren van zinnen?

In al mijn teksten dat ik schrijf maak ik missers op vlak van formulering en tekststructuur. Heeft dat iets te maken met mijn dyslexie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Het heeft inderdaad met elkaar te maken. Dyslexie is een taalverwerkingsstoornis. Het kenmerk ervan is, dat iemand een voldoende taalbegrip heeft, maar moeite heeft met de structuren van de taal. Het gaat dan om de klankstructuur, de grammatica en de zinsbouw.
Onze taal is op een bepaalde manier opgebouwd. Het belangrijkste is de klankstructuur (fonologie). Maar je hebt ook nog de grammatica (morfologie), de zinsbouw (syntaxis) en de betekenis (semantiek). Het taalgevoel van mensen heeft met deze vier aspecten te maken: je voelt bv. aan, dat een zin als "wij eet brood" grammaticaal niet kan. Want na "wij" volgt het meervoud "eten". En je schrijft "brandt" als het om een werkwoordsvorm gaat (het huis brandt), maar het is "brand" als het om het zelfstandig naamwoord "de brand" gaat. Dat heb je geleerd en het onderscheid ken je. En zo weet je ook vanuit een natuurlijk gevoel voor zinsbouw, dat het zinnetje "hij is gek!" iets totaal anders is dan "is hij gek?" De zinnetjes bestaan uit dezelfde woorden, maar die staan in een andere volgorde. Wanneer je echter dat natuurlijke taalgevoel niet hebt, en dat is bij mensen met dyslexie het geval, kom je in de problemen.
Bij dyslectische volwassenen is het lezen meer en meer geautomatiseerd, en ook het correct spellen van woorden gaat hen steeds gemakkelijker af. Maar wanneer ze een brief of een verslag of iets dergelijks moeten schrijven, vallen ze door de mand doordat ze soms kromme en niet goed lopende zinnen maken.
P.s. In jouw tweede zin ontbreekt het woordje "het" tussen op en vlak.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze vraag heb je toch heel goed geformuleerd. Dyslexie kent veel kanten. Kijk maar op de link die Amadea je heeft gestuurd. Wellicht kun je het er eens met een leerkracht over hebben.