Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is bij ADD ook sprake van demyelisatie?

5 jaar geleden
1.4K
Antoni
5 jaar geleden
Bedoel je demyelinisatie dat hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Demyelinisatie wordt beschreven?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

ADD is om het grot te zeggen eigenlijk ADHD zonder de hyperactiviteit. ( die H dus )
De oorzaak is dat de werking van de neurotransmitters dopamine en noradrenaline anders dan normaal is. Een tekort aan / onevenwichtige balans van de twee neurotransmitters in het voorste gedeelte van de hersenen.

Myeline zou de stof zijn die ervoor zorgt dat boodschappen doorgegeven kunnen worden. En is dus een neurotransmitter.... maar ik kan nergens een link vinden tussen ADD en het verlies van myeline.
Wel dus tussen ADD en de slechte werken van twee andere transmittors ( zie hierboven )
Of het verlies van myeline en MS
... om het grofweg te zeggen ...
(Lees meer...)
Toegevoegd op 08 januari 2019 16:27: tekst
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
@nounka,
myeline is een stof die als een isolerende laag om veel zenuwvezels aanwezig is en die de geleiding van impulsen door die zenuwvezels versnelt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Myeline
Het is absoluut geen neurotransmitter, en heeft dus niets met ADD te maken
Een neurotransmitter zorgt voor prikkeloverdracht van de ene op de andere zenuwcel, en heeft juist weer niets met de geleiding door de zenuw te maken.
Nee, gelukkig niet.
Trouwens het is: demyelinisatie.
Ik denk dat jouw vraag komt, vanuit het feit dat jongens tot een jaar of 8 vaak gediagnostiseerd worden met ADD, terwijl het later blijkt te gaan om demyelinisatie.

Demyelinisatie is een hele ernstige aandoening van de zenuwen. Bij bijvoorbeeld MS, bepaalde stofwisselingsziekten, beroerte..... kan dit gebeuren.

Wat gebeurt er dan? Myeline is een stofje rond de uitlopers van de zenuwen. Deze stof zorgt voor een snelle geleiding van impulsen langs de zenuwbanen. Bij demyelinisatie is de myelineschede beschadigd of wordt deze vernietigd. Hierdoor wordt de zenuwprikkel niet meer goed geleid. Dit gebeurt bij de motorische (bewegen) en sensorische (zintuigen) zenuwen. Het kan zelfs dat door demyelinisatie de zenuw afsterft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
nee ik heb zelf add en tegen mij hebben ze daar niks over gezegd ik had zelfs nog nooit van die naam gehoord
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding