Kan je met een bril beter zien dan met lenzen(tijdens het autorijden)?

Tijdens rijlessen kwam ik samen met mijn instructeur erachter dat ik zelfs met lenzen nog veel moeite heb met het kenteken lezen op 25m afstand.
Nu hoorde ik van hem dat ik misschien beter een bril kan dragen tijdens het rijden in plaats van lenzen. Daardoor zou ik misschien iets beter kunnen focussen op afstand en het kenteken dus wel kunnen zien.
Hij zei dat dit kwam omdat lenzen drijven op je oog en door (kleine) bewegingen van de lens kan het zicht onduidelijker worden naarmate de afstand toeneemt.

Klopt dit en kan ik dus inderdaad maar beter een bril dragen tijdens het rijden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
4.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gebruik je toevallig van die goedkope lenzen van de Hema ofzo? Ik heb gemerkt dat lenzen van de Hans Anders beter lijken te blijven zitten dan van die goedkope, misschien ook iets om uit te proberen als dat het geval is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt volledig aan welke sterkte je hebt, of je cilinders hebt, etc etc etc... En idd zijn sommige lenzen (en vloeistof) verschillend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, eerste keer op goeievraag.nl, deze reacties helemaal gemist.
Ik heb lenzen van de Hans Anders en ik heb tot nu toe 2 soorten lenzen geprobeerd. En 2 soorten vloeistof.
Op zich blijven ze wel zitten, en zie ik ook wel duidelijk. Maar mijn rijinstructeur begon over het bewegen van de lens omdat ik op 25m niet goed een kenteken kan lezen

Het beste antwoord

Wat een mogelijkheid is dat je bril een kleine cilindrische correctie heeft die niet in de lenzen zit. Naar mijn ervaring in de optiekwereld kan ik toch echt concluderen dat veel mensen met een bril toch echt beter zien dan met hun lenzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb inderdaad lenzen met een cilindrische correctie! Dit klinkt dus wel heel aannemelijk. Een bril is natuurlijk(denk ik dan) precies op je afgesteld en lenzen hebben waarschijnlijk standaard sterktes en cilindrische correcties en dan zullen ze denk ik gewoon degenen kiezen die het beste corrigeren. Ook al corrigeren ze niet alles. Dankje :) Maar eerst dus nog een keer naar de opticien

Andere antwoorden (2)

Misschien dat het voor jouw ogen zo zou kunnen zijn. Maar over het algemeen klopt het niet. Juist omdat contactlenzen direct op het oog hun corrigerende werk doen kan je met lenzen scherper zicht krijgen dan met een bril.
Laat je ogen eens controleren door een goede opticien, of door een oogarts. Het zou kunnen dat je de verkeerde scherpte hebt!
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vond het zelf ook al vreemd klinken, volgens mij klopt er niets van.
Vorig jaar, toen ik lenzen wilde nemen, ben ik op verzoek van de Hans Anders opticien(Niet het beste van het beste, maar ik moet alles zelf betalen..) naar de oogarts geweest omdat zij wat vreemds zag op/in mijn oog en het zicht ook maar naar 140% kon krijgen(link+rechts samen is max 200%).
De oogarts zag inderdaad wat op/in mijn oog, wist ook niet wat. Maar na vele tests kwamen we erachter dat het verder geen invloed heeft.
De oogarts kreeg mijn zicht naar 180%.
Ben met het advies van de oogarts naar de Hans Anders gegaan en heb lenzen gekregen.
Alleen gingen we dus kijken of ik een kenteken kon lezen en ik kon het niet! Ik heb geen idee wat er nou aan de hand is :( Omdat mijn lenzen ook niet helemaal fijn zaten ben ik een aantal weken terug ook nog overgestapt naar een duurdere variant.
En laatst kreeg ik ook de rekening van het eigen risico(oogarts dus) binnen. Al met al veel kosten terwijl ik dus niet eens een kenteken kan lezen op 25m afstand! Wat ik allemaal heb gedaan tot nu toe, samengevat:
-Opticien meting gehad, die vond wat vreemds in/op mijn oog en kon het allemaal niet zo scherp krijgen.
-Oogarts in het ziekenhuis, allemaal tests.
-Met advies oogarts lenzen gehaald.
-Week of 2 later ogen laten nakijken of alles goed was, dat was het.
-Bijna een jaar later (maandje terug ong.)nieuwe, duurdere lenzen. Oude zaten steeds minder fijn. Gelijk ogen laten nakijken, alles goed.
- Paar weken terug laten kijken of lenzen goed zaten e.d. Dat was zo. En nu dus gemerkt dat het zicht nog steeds niet is zoals het hoort.
Zelf niet goed gemerkt omdat ik dus niet weet hoe scherp je eigenlijk hoort te zien omdat dat dus niet wil. Sorry, lang verhaal, maar even wat dingen uitleggen :)
Amadea
10 jaar geleden
Het allervreemdst vind ik het dat de oogarts geen verklaring kan geven voor het feit dat jij geen 100% zicht kunt krijgen. Dan hebben jouw ogen een afwijking, en ligt het niet aan de lenzen. Waarom heeft hij/zij jou dan geen bril geadviseerd? Voor autorijden is scherp zicht noodzakelijk. Als jij dat niet hebt is het misschien beter om je tot openbaar vervoer te beperken...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, inderdaad vreemd. Maar de oogarts wist ook niet precies wat het was. Een een of ander vliesje. Ik kan verder wel gewoon rijden, heb al best wel wat lessen gehad. Op een afstand van 20 meter zie ik het wel. Verder zijn we er bij de oogarts achtergekomen dat mijn gezichtsveld wel goed is. Ik zie het dus wel als er iets aankomt.
Het is niet zo dat ik zo weinig zie dat ik dingen totaal niet zie.
Alleen het scherpstellen is dus niet 100%. de rest wel
Dit klinkt inderdaad meer alsof je de verkeerde sterkte hebt. Ik neem aan dat je de lenzen schoonmaakt voor het indoen, anders zou je ook een vuiltje kunnen hebben wat troebelheid kan veroorzaken. Dit kan echter ook gewoon met een bril.
Maar ga inderdaad even langs bij een opticien om je sterkte op te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik maak mijn lenzen gewoon schoon ja, dus voor zover ik weet zit er geen vuiltje op. Sterkte is diverse malen bij de opticien gemeten en ook nog bij de oogarts. Maar het wordt waarschijnlijk nog een keer naar de opticien gaan inderdaad...