Is het handmatig accomoderen van je ogen uitzonderlijk?

Ik heb eigenlijk een bril nodig maar tot nu toe red ik me op school met het handmatig accomoderen van mij ogen door een oog op een bepaalde manier vast te houden, en dan zie ik heel scherp.
Is dat iets raars want ik kan er niets over vinden op het internet.

Gr.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.3K

Antwoorden (7)

als ik mijn bril zoek, doe ik het ook, het verkleint wel erg mijn gezichtsveld maar ik zie wel scherp.
Heb het zelf ooit ontdekt, dus ik weet niet of het uitzonderlijk is.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er nooit van gehoord, het lijkt mij veel handiger om een bril, of als je dat niet wilt lenzen te nemen
12 jaar geleden
Nee, dit kun je esn bepaalde tijd volhouden, maar je zult na verloop van tijd toch bril/lenzen moeten, heb het zelf ook gehad. Hou het wel in de gaten, anders kun je last krijgen van bijv hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een bril geeft je ogen meer rust en zorgt er voor dat het minder snel slecht wordt
een bril is echt wel te prefereren
dus verpest je ogen niet
gewoon een oogtest bij de opticien doen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik bij de opticien zat, was er niks mis met mijn ogen.
Bij de oogarts zei hij dat ik een bril moest ivm accomoderen.
Dus volgensmij ziet een opticien niet eens wat er aan de hand is, alleen een oogarts (denk ik)
Ik heb hetzelfde. Ik heb het gevraagd aan mijn opticien (toen al ;-)) en hij had het erover dat je met het straktrekken van je oogleden/hoeken inderdaad een scherpere blik/zicht krijgt. De spieren/zenuwen die je samentrekt lopen tot in je ogen, of zijn er in ieder geval dicht mee verbonden...? In ieder geval vertelde hij mij dat het niet erg goed voor je is, en zeker niet als permanente oplossing gebruikt kan worden. Inderdaad kun je er hoofdpijnen van krijgen, en je gebruikt je (oog)spieren op een verkeerde manier. Volgens mij is het in ieder geval niet raar, ken meerdere mensen met bril/lenzen die dit ook 'kunnen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je slecht ziet als het oog in rust is betekent dit feitelijk dat het beeld niet goed/scherp op je netvlies valt dat achterin je oogbol zit. Zie ook de link in mijn antwoord voor plaatjes.

Het komt erop neer dat het brandpunt (dat wordt gemaakt door vooral je hoornvlies en verder wordt bijgesteld door je ooglens) dan "achter" of "voor" het netvlies valt

Door nu druk uit te oefenen op je oogbol vervorm je je oog een beetje waardoor dat net genoeg is om ervoor te zorgen dat het brandpunt wél net precies op je netvlies valt. Uiteraard is dit niet goed. Druk op een gevoelig orgaan als het oog uitoefenen is nooit goed (teveel druk en/of langdurige druk kan zelfs schade veroorzaken al dan niet blijvend!). Oppassen dus.

Ga naar een opticien. Die kan precies bepalen hoeveel correctie je ogen nodig hebben. In de vorm van een bril of lenzen. Zelf ben ik geen voorstander van lenzen, maar uit mijn omgeving hoor ik dat anderen ze helemaal geweldig vinden. Ook hier kan een opticien je beter in raden en ik denk dat het uiteindelijk een kwestie is van persoonlijke voorkeur.

Uitzonderlijk is het zeker niet dat je zelf je zicht corrigeert. Zoals met allerlei (kleine) gebreken zoek je iets wat het gebrek kan oplossen. Een andere houding aannemen als je pijn in je rug hebt. Je oor naar iemand richten als je niet goed kan horen of je hand achter je oorschelp leggen bijvoorbeeld. Toch kunnen zulke zaken soms tot grotere problemen lijden. Een hand achter je oor leggen natuurlijk niet, maar een andere houding aannemen vanwege je zere rug kan uiteindelijk weer leiden dat je andere spieren te zwaar belast waardoor je daar weer last van krijgt. En zo zijn er meer voorbeelden. Nogmaals oppassen dus met zulke zaken en het beste is een professional erbij halen voor een echt goede oplossing (al is dat niet altijd de meest makkelijke ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier ook ''last'' van. Nouja, last. Ik moet zelf accomoderen, maar gelukkig geeft me dat tegenwoordig niet veel moeite. Ik moest ook aan de bril, maar niet gedaan. Als je veel last hebt van het accomoderen steeds, zou ik toch een bril nemen :)