Is de oorzaak van deze haaruitval isotretionine?

Dochter van 14 heeft 6 maanden isotretionine genomen . Begonnen met 20 mg dan 30 dan terug 20. In maart gestopt. In juli heeft ze heel extreme haaruitval gehad . Volledige bossen kwamen eruit na wassen. We zijn nu december en ze heeft nog steeds abnormale uitval na wassen. Kan dit of moeten we de oorzaak ergens anders gaan zoeken. Ze heeft maar 1/5 meer van haar haren over. Vooral inhammen en zijkanten zijn heel erg uitgedund. Ze neemt al biotine van juli in maar zie niet echt verbetering in uitvallen. Haar haren blinken wel en worden ook langer maar blijven uitvallen. Wie kan ons helpen? Ps:op de afbeelding staan de haren die ze in juli verloren is

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
tinus1969
5 jaar geleden
Wat zegt de arts die de isotretionine voorschreef ervan? Je dochter kreeg die isotretionine met een reden/tegen een ziekte. Kan haaruitval het gevolg zijn van dezelfde ziekte?

Antwoorden (1)

Ik ben geen haarexpert, maar de informatie die ik weet, ga ik met jullie delen.
Ik vind het echt wel heel erg voor een meisje van die leeftijd.

Waarschijnlijk heeft ze isotretionine gekregen voor haar huid.
Ik ken iemand die dit ook gebruik heeft, maar als bijwerking zijn hele huid droog had. Je zag duidelijk de 'uitgedroogde' plekken over het hele lichaam.
Als bijwerking komt inderdaad (zeldzaam) haaruitval voor. Aangezien je haar in een 'zakje' zit waar ook de talgproductie plaatsvindt, zou je als verklaring kunnen geven, dat de haarzakjes een enorm talgtekort hebben gehad, waardoor de haar werd afgestoten.
Uw dochter is al in maart gestopt en in juli begon het extreme uitvallen.
Kijk eens naar de haren die uitvallen. Als je aan de punt (het eind van het haar dat vastzit) een minuscuul puntje zit, komt de haar gewoon weer terug.
Een haar die is uitgevallen heeft van nature sowieso een rusttijd van 3 tot 4 maanden. Dat wil zeggen, dat als de haar is uitgevallen er 3 tot 4 maanden geen nieuwe haar uit dat zakje komt. Kijk eens of op sommige plekjes al een minuscuul haartje tevoorschijn komt.
At betreft de biotine, het zal nooit schaden, maar of het baat.
Ik zal zo een bron erbij doen, waarin duidelijk wordt verteld dat er maar twee middelen zijn die bewezen werken. Met hen kunt u sowieso contact opnemen voor behandeling.
Verder ben ik benieuwd wie de medicatie heeft voorgeschreven. De huisarts of dermatoloog?
Ik zou sowieso anders een verwijzing vragen voor de dermatoloog.
Heel veel succes en sterkte.
Komt de bron:

https://www.haarstichting.nl/actueel/nieuws/bewezen-haargroeimiddelen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor uw reactie. Er waren inderdaad haren bij met bolletje aan maar niet allemaal. Komen dan alleen de haren terug waar een bolletje aan zat ?? En ik lees overal dat je daar haaruitval kan van krijgen maar zo drastisch en zo lang vind ik toch wel angstaanjagend. Daarom ben ik benieuwd of er nog mensen zijn waar het zolang blijft duren. Alvast bedankt voor de tip.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is ook angstaanjagend. Echt afschuwelijk, zowel voor het kind als ouders.
Als de 'bolletjes' eraan zitten, komt het gewoon terug. In een haarzakje kunnen zelfs twee haren zitten. Dus dat er haren tussen zitten met 'bolletjes' is in ieder geval een goed teken.
Ik hoop dat inderdaad lotgenoten gaan reageren.
Maar neem ook eens contact op met de haarstichting voor steun, uitleg, begeleiding en hulp.
Dat kan jullie gezin zeker gebruiken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is jammer dat we niet juist weten wat die haaruitval veroorzaakt . Ze heeft ook te kampen met verhoogd dhea sulfaat. Dat heb ik ook opgezocht en dat brengt ook haaruitval mee. Die hormonen schommelen wel . Ze mag 289 hebben en heeft 380 gehad. Ook bij specialist geweest omdat dit met de bijnier kan te maken hebben. Of is het die twee samen dat het zo extreem maakt? We weten het niet goed en de dermatoloog die haar die medicatie voor acne heeft voorgeschreven gaat er heel licht over en zegt alleen maar. Komt wel terug in orde. Maar hij wordt niet dagelijks geconfronteerd met het enorm haarverlies en de trieste ogen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zou de dermatoloog vragen (misschien heb je dat al gedaan) of hij of zij dit al eerder heeft meegemaakt, omdat de dermatoloog dit middel veel vaker uitschrijft en dus ook meer ervaringen met het middel hoort en ziet. Dan weet je hopelijk ook waarop de reactie: het komt wel weer goed...., duidt.
Artsen kijken vaak alleen naar het oplossen van het medisch probleem. Bijwerkingen, gevolgen van operaties en of medicatie vinden ze vaak maar een bijzaak. Ik wil natuurlijk niet generaliseren.
Maar helaas tref je zo'n arts wel vaak.
Trouwens, mensen met onverklaarbaar haaruitval komen ook wel eens bij de dermatoloog terecht. De dermatoog kan jouw dochter eventueel ook weer doorverwijzen binnen het ziekenhuis. Desnoods nog eens naar de internist. Misschien dat deze jullie gerust kan stellen.
Je haren verliezen is afschuwelijk, helemaal voor een meisje van 14 jaar. Zo'n kwetsbare leeftijd. Als ouder sta je machteloos.
Liefs.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nog kort over het dhea-sulfaat.
Wat je zegt, klopt helemaal.
Maar het kan bij vrouwen ook weer leiden tot een te hoog testosteron. Dat kan weer leiden tot juist overbeharing.
Dit allemaal even weglaten.
Dit zou wel weer de oorzaak geweest kunnen zijn voor acné. Een te hoog dhea-sulfaat verstoort namelijk de vrouwelijke en mannelijke hormonen. Omdat het te hoog was, krijg je ook teveel hormoon. Welke? Dat verschilt per persoon.
Waar het bij jouw dochter op gewerkt heeft, is misschien geeneens onderzocht.
In je bijnieren kan dan zoveel gebeuren.
Ik kan wel blijven 'gokken', maar ook in je bijnieren en vetweefsel wordt oestrogeen aangemaakt. Niet alleen de eierstokken. Wat gebeurt er met vrouwen die in de overgang komen (Laag oestrogeen alleen door de eierstokken), die kampen vaak met haarverlies.
Als de dermatoloog geen bevredigend antwoord geeft, is de internist misschien een betere optie.
Laat alles eerst bezinken. Ik wil geen onrust veroorzaken.
Groetjes
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Volgens dermatoloog zou het niet van die pillen zijn. Maar dan denk ik weer misschien omdat hij die zelf voorgeschreven heeft dat ook nniet wil toegeven. Hij vind de haaruitval ook extreem maar misschien was het hormonaal zei hij. De specialist was dan weer niet zeker dat het van het te hoge dheas zou kunnen komen. Die schreef dan wel na bloedonderzoek een proefbehandeling voor met prednisone. Die hebben dan ook weer als nevenwerking ....haaruitval.... dus zijn we eerst ook nog langs een dokter/homeopaat geweest. Die vond prednisone nogal zwaar en dacht dat het hoge dheas nog zou schommelen omdat ze volop in de puberteit zit. Na lang babbelen met mijn man hebben we beslist om die prednisone niet te starten. Gewoon uit angst om nog meer haar te verliezen. Dit was op het moment dat het zo drastisch was. Ook omdat haar bijnieren goed waren. Ze hadden een echo genomen en er was geen tumor te zien. Iets wat blijkbaar ook kon met de hoge waarde. In okt was dus die waarde vanzelf gezakt .
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De internist heeft heel goed gehandeld. Als een tumor is uitgesloten in de bijnieren kan de waarde-schommeling in ieder geval niet daardoor komen. Dat is inderdaad de enige medische aandoening waardoor dat zou kunnen.
Deze waarden zijn inderdaad in de pubertijd hoog. Ik vind de opmerking van de homeopaat dan ook onderbouwd. Prednison is inderdaad nogal heftige medicatie, om dit als 'proef' te geven, zou ik ook niet doen.
Haar valt niet vanzelf zo extreem uit. Iedereen dekt zich in.
Is het echt alleen hoofdhaar dat ze verliest? Of ook op andere plekken: wimpers, wenkbrauwen, oksels........?
Als ik het zo hoor, hebben jullie terecht! niet meer veel vertrouwen in de dermatoloog.
Weet je, dit geeft ook zo'n stress, dat ook weer slecht is voor het haar.
Jullie moeten zelf bepalen wat te doen, maar ik zou echt twee dingen doen:
1 contact opnemen met de haarstichting (ook om eventueel te starten met 1 van de 2 bewezen werkende middelen)
2 huisarts (verwijzen naar ?) kom ik op terug.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ben ik weer.
Een dermatoloog is toch de persoon waar men terecht komt in een ziekenhuis bij haaruitval:
De oorzaken en bahadelingen dienen zij te doen.
Nu zijn er ook dermatologen gespecialiseerd in haaruitval.
Als moeder zou ik daar naartoe gaan.
Ik heb een kliniek met dermatologen gevonden, gespecialiseerd in haarproblemen: https://www.intermedica.nl/ Jullie hebben langzaam recht op een oorzaak en behandeling.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi hier ben ik weer . Nog eens bloed laten prikken bij mijn dochter. Dheas is gebleven op 300 . Haar testosteron ligt nog juist binnen de grens 1,31. Stadium 5. Haar androsteendion is wel verhoogd tegen bloedprik in.juni. 2,36 wat eigenlijk onder 1,80 moet zijn. Weet niet of dat er allemaal mee te maken heeft. Ga toch een afspraak maken bij endocrinologie. Zou graag hebben dat ze haar bijnieren en eierstokken regelmatig controleren. Die verhoogde mannelijke hormonen ....daar heb ik het niet zo op. Ergens hoop ik dat haar haaruitval dan toch door die medicatie is dan komt het toch terug. Heb gelezen dat als het hormonaal is , het wel blijvend kan zijn. ...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Lees het nu pas weer. Endocrinoloog lijkt me inderdaad de aangewezen specialist (toch een gespecialiseerde internist). Hij of zij houdt zich inderdaad bezig met hormonen, stofwisselingen.... Haar waarden zijn inderdaad altijd aan de hoge kant. Bijnieren, eierstokken, (schildklier), kortom belangrijk dat ze er eens achter komen waardoor de waarden toch de hele tijd aan de bovengrens zitten.
Misschien dat het je wel gerust kan stellen dat ze nog jong is en ook jongens op deze leeftijd nog geen haarverlies hebben, maar juist haaruitbreiding.
Dit alles verklaart wel de acne.
Eigenlijk hoop ik dat jullie al geweest zijn en meer duidelijkheid hebben.
Trouwens je mag me ook altijd persoonlijk mailen op GV.
Liefs