Hoe kan het als je maar 1 keer in de 3 dagen hoeft te poepen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je dat al jaren hebt, is dat gewoon jouw ontlastingspatroon. De ene persoon gaat 2 keer per dag, de ander 2 keer per week.
Heeft gewoon met de spijsvertering te maken.
Zolang jouw ontlasting normaal uitziet en je makkelijk kunt, laat gaan.

Antwoorden (2)

Goede opslagcapaciteit of te weinig voeding
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat kan heel goed, niet iedereen moet even vaak naar het toilet voor een grote boodschap. De een gaat elke dag (of zelfs vaker) de ander heeft maar vier keer per week ontlasting.
-----
Er zijn meerdere mogelijkheden die oorzaak kunnen zijn.
Meestal is je ontlasting elke dag ‘ongeveer’ hetzelfde. Vaak moeten we op dezelfde tijden naar het toilet. Vaak is de frequentie, hoe vaak je naar de wc moet voor een grote boodschap, ook hetzelfde. De ene persoon moet elke dag één keer naar het toilet de ander heeft maar vier keer per week ontlasting. Let wel altijd goed op de signalen. De subtiele signalen, zoals minder vaak ‘ moeten’ of die signalen die je echt hoort … je winden bijvoorbeeld.

Mocht je vaak last van obstipatie hebben, dat kan komen door bv te weinig vezels, vocht, gebrek aan beweging, of bepaalde medicatie. Ook kan je hier op vakantie last van hebben. Niet naar de wc gaan als je aandrang hebt is niet goed. Hierna voel je de aandrang minder. Je eetpatroon is veranderd, je hebt een allergie of intolerantie. Of je ontbijt niet.
Dit kan allemaal.

Als je hier erge last van hebt ga dan naar de huisarts. Deze kan je onderzoeken waar het precies aan ligt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Overigens zullen artsen niet snel iets doen aan 'nietzovaak naar de wc gaan', tenzij je ook andere klachten hebt.