Hoe motiveer je iemand om meer te gaan bewegen?

Als je die persoon het nut niet kan laten inzien van het nut van bewegen?Als die persoon maar blijft zeggen dat het tussen de oren zit dat ze zich slecht blijft en niet inziet dat bewegen al een groot deel van het probleem kan oplossen of in ieder geval het kan verlichten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Motivatie is het gevoel dat je aanzet tot het beginnen én afmaken van een taak of gedrag.
Met dat gedrag denk je iets te krijgen dat je nodig hebt.

Dat mensen in actie komen, begint dus altijd met een behoefte.
Er is geen actie zonder behoefte, want dan is er ook geen wens.

Waar het dus op neer komt is dat:

1. je een wens of een doel nodig hebt
2. dat je inspirerend vind omdat het aansluit bij je behoefte en dat
3. je er vertrouwen in hebt dat je dat doel kunt bereiken met jouw inspanningen.

Dit is de basis van motivatie

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom die persoon van jou het nut van bewegen niet inziet:

Zij heeft er geen behoefte aan.
Zij heeft geen positieve verwachtingen van het effect
Zij heeft door mislukte pogingen negatieve verwachtingen gekregen.
Zij ervaart de prikkel niet als groot genoeg.

Jij zou haar dus kunnen motiveren door:

Haar met aantoonbaar bewijs te overtuigen van het nut van bewegen.

Of misschien moet je gewoon wachten tot de prikkel tot het ondernemen van actie groot genoeg is.
Dat wil zeggen.. laat het rusten tot het zo slecht met haar gaat dat ze ZELF in de gaten krijgt dat het zo niet verder kan en hulp aan JOU vraagt.

Als het innitiatief tot het zoeken van een oplossing van haar komt, heb je een grotere kans van slagen haar te overtuigen.

Toegevoegd na 45 minuten:
Misschien kun je ongemerkt 2 vliegen in een klap slaan door er niet zozeer de nadruk op te leggen dat bewegen goed voor haar gezondheid is. Maar door haar er van te overtuigen dat het bijvoorbeeld goed is voor haar sociale contacten.
Dat verpak je het iets anders.. verleg je de aandacht voor het een naar het ander met uiteindelijk hetzelfde of zelfs een beter resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Niets meer aangeven, en alles zelf laten pakken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat denkt al dan niet vermoed, dan is het wel het antwoord waar je naar zoekt! ;-)
Niet. Je kunt een ander niet veranderen. Je kunt een ander alleen ondersteunen met zichzelf veranderen. En als de ander niet wíl veranderen, dan sta je machteloos.

Ik ken deze soort frustratie wel, dat je weet (of minstens denkt te weten) wat goed voor de ander zou zijn, maar de ander werkt niet mee. Uiteindelijk heb ik geleerd dat je een hoop kunt aanreiken, maar de ander moet het zelf willen aannemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Samen gaan bewegen geeft meer motivatie. Die persoon moet er echter wel voor open staan anders zou ik er zelf niet al te veel energie meer insteken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat noemen demotiveren.
Demotiveren is prikkels geven om iemand te ontmoedigen om bepaald gedrag te vertonen of bepaalde dingen te doen. Dit kan zowel bewust als onbewust gedaan worden.

zie verder bron.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor jouw voorbeeld: Niet.

Die persoon is er nog helemaal niet klaar voor. Die kiest ervoor om zich zo te voelen, omdat hij nog te veel moet verwerken.

Op 1 ding heeft hij gelijk. Hij moet het tussen zijn oren oplossen. Ook de wil om zichzelf uit het dal te halen.

Maar wees geduldig. Dit gebeurt, uiteindelijk kruipt hij weer uit zijn holletje. Het heeft alleen even tijd nodig. En dat leed vind jij weer moeilijk om te aanschouwen. Dat is dan weer een stukje van jouw.

---

Wees een goed voorbeeld. Laat zien vanuit je zelf hoe het anders kan. Dus wees vrolijk als jij vrolijk bent, wees blij met het mooie weer als jij daar blij om bent. Laat maar zien dat het ook anders kan. Neem jezelf niet mee in zijn drama's, die zijn echt alleen van hem.

Ook bewegen is een stap waar je klaar voor moet zijn. Kennelijk is hij nog niet zover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een motivatie kan ook zijn om het voor jou te doen, of omdat het simpelweg is afgesproken. overdrijf dan niet. niet meteen willen hardlopen. maar eerst lopend naar de supermarkt(of om de wijk heen), gewoon omdat jullie dat hebben afgesproken. je voelt je thuis rot, dus buiten ook. en ik wil lopen en we hebben afgesproken dat je meegaat.(tjeetje dat klinkt vaag).

en dan hopen dat je (of de ander) het langzaam uit kan breiden.

is het probleem trouwens psychisch of lichamelijk. dat kan ik niet helemaal uit je vraag halen, er wordt in voorgaande antwoorden vanuit gegaan dat het vooral psychisch is.