Waarom denken mensen als ze dronken zijn, ze nog best goed kunnen redeneren?

Ik was laatst dronken, ik voelde dat mn motoriek minder was. Maar ik dacht dat ik nog best goed kon redeneren wat goed en fout zou zijn in mn acties.

Kon ik nog gewoon goed nadenken of denk ik dat maar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een van de kenmerken van dronkenschap is zelfoverschatting.

Adaptatie is een verschijnsel waarbij het lichaam aan alcohol went terwijl men drinkt, bijvoorbeeld doordat men erbij eet of tussendoor sap drinkt.
Waggelen, misselijkheid en slaperigheid treden dan niet op, terwijl ook het gedrag hetzelfde blijft. De persoon lijkt dan ook niet dronken. De vertraagde reactiesnelheid en kokervisus (smaller gezichtsveld) treden dan echter nog steeds op, waardoor het ook voor deze persoon levensgevaarlijk is te gaan rijden.
Ook de zelfoverschatting treedt op, waardoor men denkt "er wel tegen te kunnen".

Dus dat goed nadenken en goed redeneren: dat dacht je maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kun je nagaan hoe het je denkvermogen aantast, de alchol die in je bloedsomloop komt. Maakt een reisje langs je hersenen en blijft dat doen na gelang de hoeveelheid je tot je genomen hebt!

Toegevoegd na 1 minuut:
En vergiftigd langzaam je hersenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je word door alcohol over moedig. Je denkt dat je het heel goed doet allemaal maar als je je terug ziet op film praat je wel anders. Dronken mensen zijn overtuigd van zichzelf en worden daarom vaak eigenwijs en onredelijk. Ik dacht ooit toen ik 18 was toen ik 4 maanden me rijbewijs had na 2 dagen non stop zuipen!! nog wel ff naar huis kon rijden. Ik had 3 keer ruzie gehad en was kwaad en dacht dat ik niet fout zat maar dat hun fout zaten. Ik raakte in mijn rampen rit, 3 auto's! (waarvan 2 geparkeerd en 1 wachtend voor het stoplicht). Verder raakte ik een paaltje en moest in een normale bocht 3 keer steken. Gelukkig raakte er niemand gewond. Wel was ik me rijbewijs langer kwijt dan dat ik hem had, moest een nachtje brommen, een psychologische test doen of ik wel rij geschikt was en 3,5 dag naar een cursus en heeeeel veel geld betalen voor een 18 jarige. Ik heb hier enorm veel geleerd en weet nu wat alcohol met me doet. kregen alle mensen op hun middelbare school standaard maar zo'n cursus dat ze van te voren de risico's en effecten van alcohol beter kenden. Dat zal een hoop ellende schelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand schreef: "Een van de kenmerken van dronkenschap is zelfoverschatting."
Dit moet als volgt genuanceerd worden: zelfoverschatting is het _allereerste effect_ welke optreedt bij 't innemen van alcohol. Ja, zelfs een enkel biertje of wijntje heeft dat effect al.

"Meisjes vrijen vaker onveilig na het nuttigen van alcohol (natuurlijke remmingen vallen weg)."
Oftewel: een nuttige maatregel tegen de overbevolking zou zijn: alcohol verbieden of op de bon+strenge controles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kenmerk van dronkenschap is, dat mensen zich grenzeloos overschatten..
Ze hebben uberhaupt geen gevoel voor grenzen meer, dan..
Let maar eens op: ze blijven maar doorlullen, doorzuipen en doorzakken. Je moet ze uiteindelijk de deur uitzetten en dan maar hopen dat ze je tuin of stoep niet onderkotsen.
Proost