Mag je je zorgverzekering wel opzeggen als je naar het buitelnland gaat maar je hebt nog een openstaand bedrag?

Ik ga me uitschrijven bij de gemeente en vertrek naar het buitenland maar heb nog een bedrag aan eigen risico openstaan bij de verzekering dat ik niet voor mijn vertrek kan betalen. Houden ze mijn verzekering open tot ik dat heb betaald of kan ik hem toch opzeggen en het bedrag later betalen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Heb Anderzorg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je kunt je verzekering altijd royeren. Echter, elk bedrag dat de verzekeringsmaatschappij van je te goed heeft, moet altijd, vroeger of later, betaald worden. Waarschijnlijk krijg je een afrekening waarop een betalingstermijn staat aangegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zorgverzekeraar zal je polis niet beeindigen indien je een betalingsachterstand hebt. Ik vraag me af of je elders (in het buitenland) al goed verzekerd bent? Zo niet, dan zou ik de zorgverzekering betalen en aanhouden totdat je goed tegen ziektekosten verzekerd bent. Je mag met je NL zorgverzekering voor bepaalde tijd in het buitenland verblijven tenzij je hier ook al uitgeschreven bent als inwoner in NL.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees de polisvoorwaarden er maar op na. Een zorgverzekeraar zal je vasthouden totdat je aan je verplichtingen hebt voldaan. Dat is ook wel logisch. Anders zou niemand meer betalen en dan gewoon opzeggen. Dat je naar het buitenland gaat doet er niet toe. Voor je verzekeraar zeg je op en de reden doet er voor hen niet toe.
Ik zou dus gewoon betalen want ze zullen je altijd achtervolgen ermee.
Waarom betaal je niet. Je kunt toch in termijnen betalen. En als je het niet redt. Vraag je toch een betalingsregeling. Ze hebben liever dat je betaald dan niet.

Misschien je ouders vragen of ze je het bedrag kunnen voorschieten of iemand anders en dat je het dan later aan je ouders of andere terugbetalen. Laten staan is dom. Want je krijgt deurwaarders op je af als jij in het buitenland bent waardoor de rekening alleen maar hoger wordt. Je gaat dan 30% meer premie betalen. Totdat je het bedrag hebt voldaan. Dat wil je toch niet.

En krijg je problemen als je ooit weer terug komt. Als je een korter tijd naar het buitenland gaat zou ik hem aanhouden je bent dan ook vaak verzekerd in het buitenland. Ligt eraan waar je gaat wonen.
Kijk ook even op het CVZ College van Zorgverzekering daar vind je ook het een en andere terug over verzekerd in het buitenland

Kijk ook even voor een tijdelijke reisverzekering in het buitenland. Toen ik in het buitenland woonde kon ik met een doorlopende reisverzekering mij een half jaar verzekeren. Ik weet niet of dat nog steeds is. Maar zoek het eens uit.
zoals deze
http://www.anderzorg.nl/web/VergoedingEnZorg/Buitenland/ZorgverzekeringEnBuitenland/TijdelijkVerblijfInHetBuitenland.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik maken van een betalingsregeling. Als je uitlegt dat je vertrekt uit Nederland dan lijkt het mij heel ongewoon dat ze geen regeling willen aangaan, normaalgesproken kan het overgebleven bedrag dan over +- 1 jaar verdeeld worden.