Waarom kan energy drink tot beroerte of hartaanval leiden en geeft koffie juist minder kans daarop?

In beiden zit ongeveer evenveel cafeine (1 kop vs. 1 normaal blikje). In energy drink zit ook suiker, maar dat zit in cola ook (ongeveer dezelfde hoeveelheid). Dus ik begrijp niet waarom je bij het ene drankje meer kans hebt op hartaanval of beroerte en bij de ander minder, terwijl er in koffie en energy drink ongeveer dezelfde hoeveelheid cafeine zit.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20181125_00081611
https://jfk.men/news/kans-op-een-beroerte-energiedrank/

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.1K
jc54
2 jaar geleden
De combinatie van de ingrediënten.

Antwoorden (1)

Wat vaststaat is dat energiedrankjes voor een verhoogde bloeddruk en hartkloppingen zorgen. Dat komt voornamelijk door de grote hoeveelheid cafeïne en suiker. Hoge inname van energiedrankjes wordt daarom ook gelinkt aan hartinfarcten bij gezonde adolescenten. Die stelling wordt ondersteund door bevindingen dat de consumptie van energiedranken de bloedplaatjesactiviteit en zo ook de bloedstolling bevordert. Zo wordt het risico op een trombose groter. Vermoedelijk wordt de verhoogde bloedstolling veroorzaakt door het stofje taurine, een bouwstof van eiwitten die het lichaam ook zelf aanmaakt. Alleen bevat energiedrank een veel grotere hoeveelheid.

Een kop koffie bevat weliswaar een vergelijkbare dosis cafeïne (75 milligram) als een energiedrankje (80 milligram). Maar bij energiedrank is het vooral de combinatie suiker en cafeïne die verantwoordelijk is voor het oppeppende effect.
Amadea
2 jaar geleden
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Dus een kop koffie met evenveel suiker als Red Bull heeft hetzelfde effect?
LeonardN
2 jaar geleden
@HVM Hetzelfde effect qua oppeppen. Niet qua kans op hartinfarcten.
De kans op hartinfarcten wordt waarschijnlijk door taurine veroorzaakt, dat zit niet in koffie.