Zijn mensen met een bijna dood ervaring achteraf gevoeliger voor suïcidale gedachten.

Door een verwijderde vraag kwam ik weer op dit onderwerp. (sorry de psygische kant boeit mij)
Stel je heb een bijna dood ervaring gehad. De meeste mensen zijn dan altijd een soort van in trance met hoe mooi het licht was aan het eind van de tunnel ect.
Mensen die dus zeggen dat de andere kant mooier was zouden die eerder zelfmoord plegen?

( zelf heb ik ervaren dat het gewoon is alsof je in slaap valt dus sorry mensen. Geen tunnels)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Ik kan me voorstellen dat als je al met suïcidale gedachten rondloopt dat ALLES beter is dan door te blijven leven, je hebt dan eigenlijk geen angst meer om te sterven lijkt mij..
Maar misschien dat het sommige mensen wel 'over het randje' helpt, om het maar even grof te zeggen.. weten dat er 'aan de andere kant' een mooier iets op je wacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik heb er al zes gehad in mijn leven en ik heb zeker geen suïcidale neigingen. Sterker nog, de wil om te leven wordt alleen maar sterker.

Het is wel zo, dat op het moment je weer bijkomt....dus weer 'terug' bent, dan ben je wel heel erg down en melancholisch, maar dat verdwijnt best snel weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij juist niet, als ik de verhalen hoor dan hebben ze opeens juist weer visie op het leven.
en blijkbaar ook van de ander kant dat meegekregen.
13 jaar geleden
die mensen hebben op de grens van dood en leven gestaan, en hebben gekozen voor leven.
Dus nee, suicidaal zullen ze niet zijn, maar bang om te sterven zijn ze ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Heel juist +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet bang om te sterven... over het algemeen klopt dat als de bijna-dood ervaring mooi/goed/vredig was. In gevallen van helle-ervaringen (die sporadisch voorkomen) is dat een ietwat ander verhaal... Dit wil ik gewoon als wat extra info toevoegen (- is trouwens NIET van mij).
men heeft meer waardering voor het leven
maar zijn minder bang om te sterven omdat ze "gezien"hebben dat er schijnbaar toch meer is na de dood.
het zijn de hersenen die je voor de gek houden doordat ze bv. zuurstof te kort hebben gaan ze je dingen laten zien zoals het verhaal van die tunnel met licht aan het eind.
ik zal eerder bang zijn dat het de intercity is die er aan komt denderen .

hier het resultaat van dr moody's onderzoek.

http://www.spiriwiki.com/index.php?title=BDE_-_onderzoek_van_Dr._Moody
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik hierover gelezen heb is, dat mensen juist niet suïcidaal zijn, omdat ze weten hoe belangrijk het leven is daarna. Bovendien is de angst voor de dood weg. Het geeft een extra dimentie aan het leven. Ik heb ook de ervaring, dat het inderdaad geen tunnel is, maar om de ervaring te begrijpen maken je hersenen daar zoiets van. Het is volgens mij niet in woorden te vatten namelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M.i.begint dat licht aan het eind van de tunnel, hoe mooi het ook is, je na een par minuten al te vervelen. Uiteindelijk zijn het je hersenen die je parten spelen en als je dat beseft na terugkeer in de echte wereld, hang je alleen maar meer aan het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dus wel eens gehoord dat mensen wel suïcidaal werden, door de mooie ervaring, en de ontmoeting met overleden familieleden.
Zij wilden absoluut weer terug.
In de meeste gevallen pakken de mensen hun leven hier weer op, alleen zijn ze vaak wel veranderd, hun oude leven past niet meer.
Dit geeft vaak verwijdering met hun partner, die niet aan de veranderde persoon kan wennen.