Wat bedoelen ze met "een verhoogde tracerstapeling" op een botscan?

Hallo,

ik heb onlangs een SPECT/CT scan gehad (botscan) en als ik naar het besluit van het verslag kijk dan lees ik het volgende:

"SPECT/CT van de LWZ toont een verhoogde tracerstapeling ter hoogte van het osteosynthesemateriaal: dit is nog fysiologisch gezien de recente plaatsing."

Wat bedoelen ze met "verhoogde tracerstapling" (?)

P.S.: ik ben 3 maanden geleden geopereerd aan mijn rug: lumbale fusie op L5-S1.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
62.1K

Het beste antwoord

Bij een botscan wordt er een kleine hoeveelheid radioactief materiaal ingespoten; de zogenaamde tracer. Deze tracer is zo gemaakt dat deze zich met name ophoopt in gebieden waar er meer bloedtoevoer naar de botten is en waar het bot harder aan het groeien is.
Met "verhoogde tracerstapeling" wordt dus bedoelt dat op een specifieke plek meer van dit radioactieve stofje is opgehoopt.

Je kan je voorstellen, dat na zo'n operatie het bot nog flink aan het groeien en aan het genezen is; het is immers de bedoeling dat de wervels aan elkaar vastgroeien. Dat er rondom al het metaal in je rug (het "osteosynthesemateriaal") meer botgroei is en er dus meer tracer ophoopt is dus niet verwonderlijk; het is zelfs de bedoeling. Dat is dan weer wat de radioloog bedoelt met "fysiologisch."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey flipjeboot, ik weet niet hoe ik je moet bedanken maar ik heb je alvast al 2x een pluspunt gegeven en vermoedelijk krijg je ook nog eens 2x 10 punten erboven op :) Ja, het is de bedoeling dat deze wervels aaneen zouden groeien, de genezingskans is 80% zei de chirurg, dus 4 op de 5 patiënten en de overige 20 procent (dus 1 op 5) van de patiënten die pijn overhouden is meestal (99%) omdat de wervels niet goed aaneengroeien en/of dat de schroefjes loskomen, althans dit was de reactie van mijn chirurg hierover... Ik las ergens in het verslag het volgende: "Er is nog geen volledig beenderige overbrugging" Begrijp ik het goed dat die 2 wervels nog niet volledig aaneen zijn gegroeid? Zo ja, moet ik mij nu al zorgen over maken of is het nog te vroeg daarvoor? Ik ben op 15 februari geopereerd...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij hoef je niet extra te bedanken hoor; ik ben blij dat ik kan helpen. En natuurlijk bedankt voor de puntjes. Ik ben maar een simpele huisarts en heb niet veel ervaring met dit soort chirurgie. Als je een heel duidelijk antwoord zou willen op de vraag of je je zorgen moet maken, dan moet ik je toch echt naar je specialist doorverwijzen.
Ik weet wel, dat het aan elkaar groeien van de wervels na dit soort chirurgie een erg langzaam proces is. Ik zou zeker verwachten, dat dit máánden duurt. Dat de wervels nu na een maand of drie nog niet volledig aan elkaar vast zijn gegroeid, verbaast mij dus eigenlijk niet. Overigens schrijft de radioloog "Er is nog geen volledig beenderige overbrugging" Hiermee impliceert hij/zij, dat er al wel een onvolledige overbrugging is. Met andere woorden: je lichaam is druk bezig met het vormen van de overbrugging (de wervels zijn bezig vast te groeien), maar dat proces is gewoon nog niet voltooid.
Ook het feit, dat er rondom de osteosynthese een verhoogde tracerstapeling is duidt erop, dat het bot daar aan het groeien is. Dat is uiteraard iets dat nodig is willen de wervels ooit volledig vastgroeien.
Dus: ja je hebt gelijk dat de wervels nog niet volledig zijn vastgegroeid, maar volgens mij is dat echt geen reden tot zorg. Zo op je verhaal is je lichaam gewoon nog druk bezig.