ilzekruid heeft krampwerende eigenschappen. Het wordt vooral ingezet bij krampen in het spijsverteringskanaal en in de urinewegen. Het werkt minder goed dan belladonna, daarom moet er iets meer worden ingenomen als men bilzekruid gebruikt. Bilzekruid heeft ook een empirisch bewezen toepassing bij constipatie en bedwateren maar dit is niet klinisch bewezen. In de kruidengeneeskunde werd bilzekruid bij de volgende indicaties vroeger vaker gebruikt dan in de huidige fytotherapie:
Maagdarmkolieken,
Galkolieken,
Nierkolieken,
Bedwateren,
Atone constipatie.

Bilzekruid bij jicht en reumatische pijn
Bilzekruid kan veilig uitwendig worden gebruikt als men zich aan de therapeutische dosis houdt. Vroeger werd zelf geëxperimenteerd met de bladeren en dat kon gevaarlijke situaties opleveren. Bilzekruid heeft een bewezen pijnstillende en Bilzekruid
Bilzekruidontspannende werking. In de fytotherapie wordt het aangewend bij:
Reumatische pijnen,
Jicht.

De medicinale werkzaamheid van bilzekruid lijkt op die van atropa belladonna maar bilzekruid heeft over het algemeen genomen een mildere werking. Het gebruik van bilzekruid dient in overleg met een arts of fytotherapeut te gebeuren omdat de werkzame hoeveelheid dicht in de buurt ligt van de toxische waarde.
fremar