Als je een paar dagen niet slaapt, dan haal je de uren daarna weer in door langer te slapen?

Stel je slaapt drie nachten niet. Als je dan 1 lange nacht maakt heb je het dan weer ingehaald of werkt dat langer door?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Regelmatig uitslapen in het weekend om de tekorten van tijdens de week in te halen helpt niet, ontdekten wetenschappers.

Chronisch tekort
Een recente studie bestudeerde de effecten van slaaptekort op korte en lange termijn. Daaruit bleek dat degenen die één nacht te weinig slapen dit kunnen inhalen door vervolgens extra lang te slapen. Degenen die echter kampen met chronische tekorten, kunnen hun slaap niet op dezelfde manier inhalen. Hun toestand verslechterde elk uur dat ze wakker waren.

Concentratie
Slaaptekort is niet alleen gevaarlijk omdat je concentratie daalt, waardoor je vaker fouten maakt en dit soms tot ernstige ongevallen leidt, dit heeft ook impact op de coördinatie van je lichaam. "We weten dat 24 uur wakker blijven dezelfde impact heeft op je rijprestaties als wanneer je dronken bent", aldus professor Daniel Cohen.

Hersteld voelen
Het uitgeruste gevoel dat je krijgt van uit te slapen is voornamelijk psychosomatisch, vaak omdat dit gepaard gaat met een vrij dagje. Mensen kunnen zich hersteld voelen wanneer ze wakker zijn, waardoor ze niet beseffen dat ze een chronisch tekort hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Slaap kun je niet inhalen.

Je zult je beter gaan voelen na een goede nachtrust
maar het werkt niet langer door.

Gewoon een goed ritme of in ieder geval, 's nachts gewoon gaan slapen, dit heb je nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slaap kun je inderdaad niet inhalen, op deze manier raak je ook helemaal uit je natuurlijke slaappatroon:
De welbekende 3 r's:

Rust (rust in je hoofd, rust in je lichaam)
Rein (ga schoon naar bed, niet alleen verzorgd uiterlijk maar ook in je hoofd)
Regelmaat (ga elke dag op dezelfde tijd naar bed, en sta ook weer op dezelfde tijd op)

Conclusie: Je kunt natuurlijk wel jezelf weer opladen van 3 nachten wakker. Maar je kunt beter weer proberen in je slaappatroon te komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet zeggen dat ik nog nooit van deze 'welbekende' drie r's gehoord heb (; Dat gezegd hebbende, ze klinken wel logisch.
Achteraf inhalen van gederfde slaap is niet mogelijk.

Ik ken het verhaal van een groep soldaten die enkele dagen en nachten, zonder de mogelijkheid tot enige slaap moest doormarcheren.

Geestelijk waren ze daarna als gebroken, maar lichamelijk voelden ze zich na één nachtje goed slapen al weer volkomen fit.

Het lichaam heeft een perfect herstellend vermogen, blijkt dus wel uit het voorafgaande.

Een paar uurtjes blijken al dik voldoende om te zijn 'om er weer stevig tegenaan' te kunnen gaan.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er aan hoe snel jouw lichaam zich herstelt. Je hebt slaap nodig en hoeveel uur is voor mensen verschillend. Je zal aan je fitheid merken of je genoeg bent uitgerust en je slaapgebrek hebt ingehaald.
Slaaptekort op zich is geen probleem, wat het met je doet daar gaat het om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je haalt het niet meer in echt de slaap wat wel is dat je lichaam uitgeput raakt en die kun je even weer een oppepper geven door m even wat meer rust te geven want met rust laad je lichaam zich op