Is een luchtstroom slecht voor je longen?

Mijn moeder zegt altijd dat de luchtstroom die je krijgt als je in je huis twee ramen/deuren open doet en ventilatoren die recht in je gezicht blazen een longontsteking kunnen veroorzaken.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Tocht noemen ze dat ramen of deuren tegen elkaar open zetten. Een longontsteking krijg je er niet van maar of het altijd goed is?
ronron1212
5 jaar geleden
Jij hebt echt in de winter niet alles tegenover elkaar openstaand.
Ivana
5 jaar geleden
Dat is heel ouderwets. Dat zei mijn schoonmoeder ook altijd. Ik heb altijd alles open en 's winters ook in de slaapkamer. Nooit negatieve dingen ervaren. Die ouwetjes waren voor alles bang!

Antwoorden (1)

Ik dacht dat dit een fabeltje was, maar dit is misschien toch niet het geval.
Zeker is dat een longontsteking kan ontstaan na besmetting met een bacterie of virus, vaak als gevolg van een verkoudheid.
De stelling dat je door een koude luchtstroom verkouden kunt worden, is feit noch fictie.
Hoogleraar virologie Ab Osterhaus, verbonden aan het Rotterdamse Erasmus MC:
“Voor een verkoudheid is altijd een virusinfectie nodig. Tocht of afkoeling zou het risico op een infectie groter kunnen maken. Het kan zijn dat de slijmvliezen in neus en keel daardoor gevoeliger worden voor een infectie. Een zoektocht in de medische databank PubMed levert een paar onderzoeken op die daarvoor aanwijzingen geven. Als het lichaam sterk afkoelt, vernauwen de bloedvaten in het slijmvlies van neus en keel zich waardoor daar minder bloed naartoe stroomt. Zo vermindert de lokale weerstand, want minder doorbloeding betekent waarschijnlijk ook minder afweerstoffen zodat virussen minder worden geremd als ze zich vermenigvuldigen. Als een tijdlang koude lucht wordt ingeademd, blijkt bovendien de verdedigingslinie in de bovenste luchtwegen het te begeven. Het slijmvlies ruimt minder makkelijk binnendringers op. En de leukocyten, witte bloedcellen die van belang zijn bij de eerste afweer, nemen af in aantal en in activiteit. Ook spelen bacteriën in de neus wellicht een rol. Die zouden in een koude omgeving ook minder last hebben van de plaatselijke afweer en de interactie tussen bacteriën en een verkoudheidsvirus zou de slijmvliezen sterker kunnen aantasten. Geen van de theorieën is afdoende onderzocht maar onzinnig zijn ze zeker niet. Het zijn weliswaar grotendeels volkswijsheden, maar ik zou ze niet per definitie als fabeltje betitelen.”
Wel hinderlijk, dat ik nu minder van tocht geniet... ;-)
Vanzelfsprekend is de kans op ziek worden uiterst klein. Als veel mensen longontsteking van tocht zouden krijgen, was dit allang wetenschappelijk bewezen.
SimonV
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Dan moet je ook nooit tegen de wind in fietsen.
Nogal lastig in Nederland.