Zijn er ook andere situaties waarbij organen gedoneerd zouden kunnen worden?

Op school hebben wij een voorlichting over orgaan- en weefseldonatie gekregen, en inmiddels heb ik me ook geregistreerd als donor. Echter, we kregen te horen dat er veel te weinig donoren zijn (wist ik al, maargoed). Ook werd gezegd dat je per sé hersendood moet zijn voor donatie. Nu vroeg ik me af, zijn er ook andere situaties waarin organen gedoneerd zouden kunnen worden? Bijvoorbeeld bij euthanasie, oid. Dit zou namelijk een groot probleem oplossen volgens mij. En zo nee, waarom kan dit niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ook na een euthanasie moet je eerst hersendood zijn. Zoals hierboven al vermeld nieren kunnen bij leven worden gegeven omdat we er twee hebben.
ronron1212
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt een nier doneren, omdat je er twee hebt en met een nier nog goed kunt functioneren. Daarvoor hoef je echt niet eerst dood te gaan, je moet alleen wel gezond zijn en de nier moet uiteraard matchen met de ontvanger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja organen worden altijd gedoneerd als je dood bent en hiervoor toestemming hebt gegeven, als ze tenminste goed werken. Dus ook als je euthanasie gedaan hebt.
Je hebt natuurlijk wel de organenhandel waar je organen kunt kopen en dan door een dokter van de organisatie laten opereren. Dit is natuurlijk illegaal omdat deze organen meestal zonder toestemming zijn verworven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt wel eens voor dat een naaste of familielid belangeloos en nier afstaat, dat is ook orgaandonatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter aanvulling op het nier-verhaal; je kunt ook bij leven een deel van je lever doneren. Een gezonde lever groeit namelijk weer aan :-) Na ongeveer 2 maanden is je lever weer de oude.

Ook kun je een longkwab doneren bij leven. Zie de link voor meer info!

Wat niet echt over organen gaat, maar toch interessant is;
Ook stamceldonatie (werd ook wel beenmergdonatie genoemd) is mogelijk. Hiervoor kun je je inschrijven bij een databank. Dit kan vanaf je 18e.
Ook vanaf je 18e mag je bloed en bloedplasma doneren. Dit kan je via www.sanquin.nl regelen. Via die site regel je ook het inschrijven voor de databank van stamcellen.