Is er een eenvoudige manier om erachter te komen of je de ziekte van Pfeiffer hebt?

Ik weet dat je je kunt laten testen door bloedafname, maar ik vroeg me af of er misschien een eenvoudigere manier is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Nee, of je het Epstein-Barr-virus hebt moet echt getest worden in je bloed, en dat kan alleen de dokter. Het is zelfs nog een vrij langdurige test ook (dag of 5).

Maar de Ziekte van Pfeiffer is een leveraandoening, dus als je er al een tijdje mee loopt, zul je zeker duidelijke verschijnselen krijgen (naast moeheid die op van alles kan wijzen), namelijk geel oogwit en dikke opgezette lymfeklieren in de hals. Als je die beiden hebt, is het zeker aan te bevelen je te laten testen. (Het kan namelijk ook een andere, ernstiger leveraandoening zijn zoals hepatitis).

Toegevoegd na 32 minuten:
Er zijn tegenwoordig 'thuistesten' door pfeiffer die al na enkele minuten (!) de uitslag geven (waar de dokter dus 5 dagen voor nodig heeft......) maar die zijn dus weinig betrouwbaar.
Ze testen op antistoffen tegen het Eppstein-Barr - virus, maar omdat veel mensen als kind de ziekte al ongemerkt hebben doorgemaakt, geven zulke tests vaak een vals positief. Geldklopperij. Ga bij een gedegen vermoeden echt liever naar de huisarts ; dat is de enige die echt uitsluitsel kan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nu al bijna een jaar pfeiffer en nog nooit geel oogwit gehad. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je alle verschijnselen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeeeh...zolang duurt de ziekte niet hoor ;-)
Wel kun je nog heel lang last hebben van vermoeidheid (soms zelfs chronisch, al is de link met de doorgemaakte pfeiffer wel wat omstreden), maar de ziekte heb je dan niet meer.
Jonge kinderen hebben vaak geen verschijnselen, maar de meeste tieners en volwassenen wel.
En nee, niet elke vermoeidheid is Pfeiffer.

Andere antwoorden (4)

Nee, hiervoor zul je toch echt naar de huisarts moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt ook jezelf testen;) heb je vaak last van vermoeidheid? heb je vaak geen zin om iets te doen omdat je je uitgeput voelt?
als dit het geval is heb je misschien pfeiffer :( voor de zekerheid zou ik toch ook even langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of alle vrienden en vriendinnen navragen of ze pfieffer hebben, o ja en alle klasgenoten en familie buren enz enz .... bloedtest is toch sneller en beter...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je wel een thuistest van de Etos (ik weet verder niet hoe die werkt), maar ik denk dat de meest betrouwbare manier toch is om langs te huisarts te gaan voor een bloedtest.