Wat is de reden dat je in een MRI scanner altijd op je rug moet liggen?

Stel dat ik ooit zo’n scan moet, zou het voor mij veel prettiger zijn om op m’n buik te liggen. Waarom moet je in zo’n ding perse op je rug liggen? Dit is veel angstiger, omdat je al die wanden zo dichtbij je ziet...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
Amadea
5 jaar geleden
Met mensen die claustrofobisch zijn maken ze altijd goede afspraken, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@amadea,
Er zijn mensen waar het door angst echt niet lukt een fatsoenlijke MRI maken. Ook al doen ze hun best om je gerust te stellen. Angst, ook al is doe volgens een ander onterecht, is een heel raar fenomeen.
paulus811
5 jaar geleden
Voor iedereen die angst heeft voor een MRI scanner, kan ik de open scanner van Mediferia in Amersfoort (Google even voor een foto) van harte aanbevelen. Deze scanner is aan beide zijden helemaal open en is 2x zo snel als een gewone buisscanner. Vraag wel even toestemming aan je verzekering voordat je een afspraak maakt, want het is wel iets duurder.
paulus811
5 jaar geleden
Hier een plaatje van de open scanner (die van Mediferia is dezelfde) https://radiologie-nuklearmedizin-adickesallee.de/GridPortfolio/mrt-panorama-philips/philips-panorama-seitlich-2/

Antwoorden (1)

Het klopt niet dat je altijd op je rug moet liggen: het is maar net wat er gescand gaat worden. Ik heb meerdere scans gehad waarbij ik op m'n buik moest liggen.
Rieneke1