Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat mijn ogen eigenlijk bijna altijd donkerbruin, maar soms opeens lichtbruin zijn?

Dit vraag ik me al een tijdje af.
Ik heb eigenlijk altijd donkerbruine ogen, maar soms is dit opeens lichtbruin, vooral in de zomer worden de mijne lichtbruiner heb ik wel een beetje opgemerkt.
Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
961
Castle
5 jaar geleden
Ik denk dat zomers meer licht in het oog komt waardoor de pupillen kleiner worden. Dus meer kleur van de iris. In de winter zijn de pupillen groter (minder licht) en zal de oog donkerder lijken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De kleur van je ogen kan lichtbruiner worden door chemische reacties en hormonale veranderingen, vooral tijdens vroege kindertijd, puberteit, zwangerschap en soms na ernstige trauma's (zoals heterochromie).

Het kan lijken of de kleur van je ogen verandert door oogmake-up (complementaire kleuren versterken elkaar).

Kleurverandering komt heel frequent voor door contact met zonlicht, net als de huid. Praktisch alle ogen die niet permanent bruin zijn worden bruiner door zonlicht. Zo kan iemand met groene ogen in de zomer veel bruine vlekken ontdekken. Bij blauwe ogen wordt het vaak een lichtbruine ring van bij de pupil (en wordt vaak als een gele ring gezien). In de winter keert de normale kleur terug.
(Lees meer...)
SimonV
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding