Mijn seizoensallergie begint deze week weer. Waar ben ik allergisch voor?

Vorm van hooikoorts. Is al meerdere keren onderzocht, maar geen oorzaak kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee, ik ook! Afgelopen maandag was het opeens weer helemaal mis... Geen idee waar het aan ligt. Ik hoop dat jij een antwoord krijgt want dan weet ik het misschien ook...
Cryofiel
14 jaar geleden
Misschien een domme vraag, maar -- Als het een pollenallergie is, is het aantal kandidaten vanwege het tijdstip heel beperkt. Dan kun je toch met zo'n prikjestest eenvoudig uitvinden welke soort het is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vast wel, maar wat is daar, behalve het bevredigen van nieuwsgierigheid, het nut van? De behandeling blijft hetzelfde.
Cryofiel
14 jaar geleden
Als je niet de allergevoeligste patiënt bent, kun je precies op tijd je allergieonderdrukkende medicatie nemen als je de concentratie van "jouw" pollen kunt volgen. Je doet dan niets tot je op allergieradar.nl (zie mijn antwoord) ziet dat "jouw" pollen begint te stijgen. Als je op dat moment je medicatie neemt, ben je noch te vroeg, noch te laat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb afgelopen maandag onder een stel Elzenbomen doorgelopen. Zo, dat is ook weer duidelijk, ik pak nog maar eens een cetrizinetje.

Het beste antwoord

Kijk op de Bron, daar kun je precies volgen hoeveel klachten andere allergiepatiënten hebben. Ook de verschillende pollensoorten kun je daar volgen.

Op die site lees ik dat sinds 18 december de eerste bloeiende hazelaars en elzen zijn gezien, en dat op die dag ook de eerste pollen zijn gevangen in de pollenval van het LUMC.

Op diezelfde site staat echter ook

"
De eerste elzenpollen werden pas vanaf 22 januari waargenomen [...]. Patiënten met een boompollenallergie, die andere jaren begin januari al klachten ervoeren, hebben dus in 2010 waarschijnlijk een betere start gehad!

Zoals [...] te zien, worden in februari-maart de meeste elzenpollen geproduceerd. Ook de hazelaar zal dan pollen produceren. Patiënten met een allergie voor elzen- of hazelaarpollen kunnen in die maanden weer verwachten dat ze last krijgen van deze allergie.
"
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien de Hazelaar, de Berk en/of de Els deze kunnen in januari al klachten geven.