Hevig drinken is dodelijker dan roken en dat geldt zeker voor vrouwen, suggereert een nieuwe Duitse studie.
Alcoholverslaafden sterven 20 jaar eerder dan de gemiddelde persoon, dit betekent dat ze een kortere levensduur dan rokers hebben.
fremar
5 jaar geleden
Wetenschappers zijn het per definitie niet altijd (beter gezegd: zelden) met elkaar eens, maar na diverse onderzoeken gaan zij er vanuit dat alcoholici die niet stoppen met drinken hun levensverwachting met zo'n 10 tot 15 jaar verminderen.
Uit het samenvoegen van tientallen onderzoeken blijkt: de levensverwachting daalt sterk bij meer dan tien glazen per week. Deze conclusie stond in een artikel dat op 11 april 2018 gepubliceerd werd in het Britse medisch tijdschrift The Lancet een van de meest gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften. De onderzoekers concludeerden dat een veertigjarige die niet meer dan 100 gram alcohol per week drinkt (tien standaardglazen) gemiddeld één tot twee jaar langer leeft dan iemand die dubbel zo veel drinkt.
Bij die limiet van 100 gram alcohol per week is volgens de onderzoekers het risico op voortijdig overlijden het laagst. Eén glas wijn boven de aangeraden limiet bekort je leven met een half uur” schreef The Guardian vrijdag.
Bij mensen die helemaal geen alcohol drinken is het risico op hart- en vaatziekten iets hoger, bleek ook weer in deze studie. Zo staat het ook in het advies van de Gezondheidsraad. Maar daar staat tegenover dat zelfs bij matig alcoholgebruik de kans op bijvoorbeeld kanker en diabetes groter wordt.